VO2max eller først over målstregen…
2. Mar, 2011 af Ole Stougaard

Alberto Contador på et bjerg under Giro D´Italia

Hvad er vigtigst? at have den højeste iltoptagelse (VO2max), kondital, syregrænse eller løbeøkonomi ELLER at komme først over målstregen?

Som idrætsfysiolog har jeg arbejdet meget med de fysiologiske parametre. Jeg har læst utallige videnskabelige artikler og undersøgt og analyseret tonsvis af data fra veltrænede atleter. Målet har været at finde sammenhænge mellem de fysiologiske data og præstationsevnen. Formålet var at finde formlen på den optimale træningsplan.

Men gennem den senere tid har mit syn på dette ændret sig, og mit paradigme eller syn på idrætsfysiologien har rykket sig tilsvarende. Jeg har selv været én af dem, men når jeg i dag hører folk/trænere med idrætsfysiologisk baggrund udtale sig om træning, så handler det tit og ofte om, at du skal træne med det formål at forbedre f.eks. din maksimale iltoptagelse, flytte din syregrænse eller forbedre din løbeøkonomi.

Der er også en rigtig god sammenhæng mellem disse tre parametre og så din præstationseven på løb, så det er ikke så underligt. Eller er det?

Dybest set så er disse fysiologiske parametre kroppens tilpasning til det du byder den. Det er din træning, tid og fart der får kroppen til at tilpasse sig forholdende. Det vil sige at de fysiologiske forbedringer er afledt af din træning.

Et godt eksempel på dette kan vi finde ved at kigge på en professionel Tour de France rytter. Jeg er ret sikker på at Alberto Contador har en højere iltoptagelse, et bedre kondital og en højere syregrænse end mig. Og alligevel er jeg ret sikker på, at jeg kan slå ham i et 10 km motionsløb i morgen, hvis vi skulle dyste! Så her handler det ikke om hvem der har den største motor, men hvem der har en maskine, der er bedst tilpasset til at kunne løbe 10 km (halv)hurtigt.

Så husk at fokusere på farten og det du gerne vil være god til, og læg ikke så meget vægt på om du forbedrer din iltoptagelse, dit kondital eller en tredje fysiologisk parameter.