Vil du også gerne være en Ironman? Herligt, men tænk dig om en ekstra gang!
27. Aug, 2014 af Ole Stougaard

Vil du også gerne være en Ironman? Herligt, men tænk dig om en ekstra gang!

Her i kølvandet på et meget flot og velorganiseret KMD Ironman Copenhagen, og med mulighed for i 2015 at deltage i de to store triatlonstævner på ironmandistancen: Challenge Denmark og  KMD Ironman Copenhagen samt flere stævner på den halve ironman-distance/ 70.3 distance, så er der sikkert mange der allerede har sat sig det personlige mål også at blive en “Ironman” (dækker over både mænd og kvinder)  i 2015.

Jeg oplever i hvert fald som træner en markant stigning i efterspørgslen på personlig træning til triatlon lige for tiden. Og jeg hjælper meget gerne dem, som kan bruge min viden og erfaring om triatlontræning til at bringe dem i mål med deres mål.

Og der er ingen tvivl om, at det er super fedt at være triatlet og træne til Challenge Denmark eller KMD Ironman Copenhagen eller til en af de mange internationale Ironmanstævner eller Challengestævner der findes.

Selvom det snart er mange år siden at jeg selv var aktiv som triatlet, så husker jeg tydeligt hvor meget jeg holdt af min tilværelse – jeg gik ikke til triatlon, jeg var triatlet.

At blive en Ironman kræver mange tilvalg, og mindst lige så mange fravalg

Der er mange positive sider ved den aktive triatlonlivsstil, men du skal være opmærksom på, at der også er en lang række omkostninger, som du nøje bør overveje om du vil investere i, inden du kaster dig helhjertet ud i dit personlige triatlonprojekt.

Hvor kommer din motivation fra?

For det første, så synes jeg det er meget vigtigt, at du er 100 % skarp på, hvorfor det er at du gerne vil være en Ironman. Hvad er det som virkelig motiverer dig, og som får dig til at brænde for det her projekt i de næste 12 måneder eller 2-3 år?

Når jeg har mit første møde med en atlet der har sat sig et stort mål, så leder jeg altid efter tegn på, at motivationen til at nå målet kommer dybt nede fra maven. Det kommer sjældent fra de ord de siger, men mere i måden de siger det på, det udtryk de har i øjnene og det som deres kropssprog signalerer, og jeg kan efter det første møde ofte regne ud, om atleten holder 3 måneder eller i 12 måneder.

Jeg selekterer dog aldrig i dem jeg vælger at træne, og jeg hjælper alle der gerne vil have hjælp, ligesom jeg forsøger at motivere dem mest muligt til at holde fast.

Har du ikke en god personlig grund til at gennemføre en Ironman, så er det en høj pris at betale i forhold til “bare” at skrive det på dit CV.

Din træning tager tid – meget tid

En anden ting du skal overveje og gøre dig klart er, om du kan finde et sted mellem 8-15 (20) timer om ugen til træning og træningsrelaterede ting som bad og omklædning, vedligeholdelse af cykel osv.

Og en ting er, at du måske nok kan finde tiden ved at stå tidligere op om morgenen, ved at bruge transport til og fra arbejde til træning eller ved at se mindre TV om aftenen. Men påvirker det andre at du vælger noget fra for at vælge træning til?

Hvis nu du primært ser din bedre halvdel om morgenen og om aftenen, så vær klar over at dit tilvalg af træning gør, at der måske er en der kommer til at savne dit selskab! Skal du have succes og god samvittighed med dit foretagende, så sørg for at du har accept fra baglandet.

Triatlontræning koster energi, kræfter og ikke mindst kassen!

Ud over at du bruger tid på træning, så bruger du også en masse kræfter/energi. Du vil før eller siden erfare, at har du siddet på cyklen det meste af 5 timer en søndag formiddag, så er det eneste du har lyst til efterfølgende, at ligge på sofaen med benene oppe, og gerne resten af dagen.

Du vil også have mindre energi til andre vigtige gøremål, dit arbejde etc., så vær sikker på at det er OK til tider at køre lidt på frihjul i andre sammenhænge.

Triatlon er også en halvdyr sport, og uden at have regnet nøjagtigt på det, så kan dit triatlonprojekt let løbe op i 50.000 kroner og sikkert også op til 100.000 kroner, hvis du skal have ny cykel, ny våddragt, betale stævnegebyrer, en tur på træningslejr etc.

Og det er jo helt OK at bruge penge på noget du brænder for, men gør det så, at du må spare på andre vigtige dele af dit og familiens budget?

Giv dig tid til at komme i Ironman-form

At komme igennem 12 måneders træning og gennemføre en Ironman er en stor fysisk og mental belastning for kroppen, og starter du formmæssigt fra nul og med 10+ kilo der skal tabes, så er du nødt til at holde kæden stram og håbe på at du undgår sygdom og skader fra start til slut for at blive klar.

Med andre ord, der er ikke mange muligheder for at tage en periode, hvor du bare nyder dit nuværende niveau og træner med overskud. Du er uge efter uge efter uge nødt til at øge træningsbelastningen.

I stedet for at leve under konstant pres og stress for at nå at blive klar, så kan det for mange godt betale sig at lade hele forløbet strække sig over 2-3 år, inden det kulminerer med din første Ironman.

Hvad er der i vejen med at du i din første sæson prøver kræfter med 4-18-4, sprinttriatlon og måske en OL distance? I år nummer to kan du så gennemføre en ½ ironman eller en 70.3 inden du i år 3 går efter den fulde distance.

På den måde gør du hele forløbet langt sjovere, og du vil nå at lære meget mere om dig selv og triatlon. Triatlon er så meget mere end Ironman, og det er lige så fedt at køre med fuld skral på en 4-18-4 distance, som det er at køre afsted i et adstadigt hyggetempo på en Ironman.

Så gør dig selv den tjeneste lige at stoppe op og overveje, hvorfor det er du så gerne vil være en Ironman. Og hvis du kan mærke at det er noget der kommer indefra, så kig på om du ikke skal strække projektet hen over 2-3 år, fremfor at du skal køre med tungen ud af halsen de næste 12 måneder.