Vigtigheden af at gøre løbetempoet uvigtigt!
3. Apr, 2014 af Ole Stougaard

Vigtigheden af at gøre løbetempoet uvigtigt!

Når jeg laver løbetræningsplaner, eller når løbere i det hele taget følger en løbetræningsplan downloadet fra nettet, fra en anden løbetræner eller fra Multirunner, så er de enkelte løbetræningspas som regel angivet som løbedistance og løbetid samt en form for intensitetsangivelse.

Det kan være som følgende eksempler:

  • Distanceløb, 45 min @ 5.00 min/km eller 45 min @ puls 130-140 eller 9 km på 45 min
  • Intervaltræning: 5 x 1.000 m @ 5.00 min/km, pause: 2 min eller 5 x 1.000 m @ puls 170-180, pause 2 min

Uanset hvad, så kommer vores løbetempo til at fylde meget i vores bevidsthed, og i dag hvor et GPS løbeur er allemandseje, så kigger alle nærmest konstant på deres ur for nu at være sikker på, at de holder det angivne tempo.

Derudover er der mange der hopper på løbebåndet, for så kan båndet jo styre tempoet for en.

Som en metode til at beskrive et træningspas er tid, distance, tempo osv. glimrende redskaber, og vi får hurtigt et billede af, hvilket træningspas der venter forude ligesom vi let får overblik over, hvordan en træningsplan er bygget op.

Men når det så er sagt, så er det meget vigtigt at du på din løbetur ikke bliver for fokuseret på løbetempoet. Det skal nemlig været et helt andet sted!

Dybest set, så er dit tempo jo bare et resultat, og du er nødt til at gøre noget andet for at holde et bestemt tempo!

Lad mig forklare….

Hvis vi betragter løb som en færdighed, hvor du gør nogle specifikke ting – falder og løfter fødderne – for at skabe fremdrift, så er det jo det at du gør disse ting, der gør at du løber med en bestem fart.

Skal en løber løbe med f.eks. 5.00 min/km, så kan man ud fra løberens benlængde beregne den optimale faldvinkel og kadence. For en given løber kan det være at vedkommende skal falde med 7 grader og løbe med en kadence på 184 skridt per minut for at løbe med 5.00 min/km med en god teknik.

Er der tale om førnævnte træningspas på 5 x 1.000 m @ 5.00 min/km, så kræver det at løberen tager 5×184 = 920 teknisk gode skridt med en faldvinkel på 7 grader, og gør vedkommende det, så løber han/hun med 5.00 min/km.

Det betyder med andre ord, at I stedet for at du kigger på dit GPS ur eller på anden måde holder øje med farten, så bør du være mentalt tilstede i dine fødder og have fokus på at løbe teknisk korrekt. Og gør du det, så løber du også med den hastighed du skal.

Så lad være med at knokle derudaf i bestræbelserne på at ramme dine kilometertider som planlagt.

Søg derimod ind i dig selv og ned i dine fødder, og fokuser på at udføre teknisk perfekte skridt – et ad gangen. Når du mestrer dette kan du løbe både langt og hurtigt på den mest effektive måde.