Vane 2 – Begynd med slutningen
11. Apr, 2011 af Ole Stougaard

Deena Kastor,Olympic marathon runner.

Dit mentale Krakkort

Alt skabes to gange. Når du har sat dig et mål, som du gerne vil nå, er det vigtigt at vide, at du mentalt rent faktisk kan skabe grobund for succes ved at starte processen med at se dig selv nå målet. Det mentale aspekt har en langt større effekt end du lige regner med.

Når du træner til dit første motionsløb, en maraton eller måske en ironman, så bør du have lagt en klar strategi for, hvordan du vil nå endestationen. Har du set dig selv krydse målstregen, så kan du også planlægge den rute der viser dig vejen.

Alt, hvad du foretager dig, bør gøres med slutmålet for øje. Hvis du ikke gør det, så risikerer du selvsagt let at komme til at gøre de forkerte ting.

Så før du starter op på træningen, så sæt dig ned og brug lidt tid på at skrive din mission ned på et stykke papir. Start med at definere dit slutmål og opstil derefter en række mindre delmål. Udpeg derefter de vigtigste prioriteringer.

Hæng papiret et synligt sted, så du dagligt kan lade dig motivere af dit næste delmål og det ultimative hovedmål.

Når det er gjort kan du snøre skoene, spænde hjælmen og begynde at træde i pedalerne.

De 7 Gode vaner:
Vane 1 Vær proaktiv
Vane 2 Begynd med slutningen
Vane 3 Gør det første først
Vane 4 Tænk vind/vind
Vane 5 Søg først at forstå, dernæst at blive forstået
Vane 6 Skab synergi
Vane 7 Slib saven