Vægttab – forskel på mænd og kvinder
18. Apr, 2012 af Ole Stougaard

På en løbetur for nylig med en af mine gode venner kom vi til at snakke om Nykredit Invest Aarhus City Halvmarathon som han skal deltage i. Foruden at der skal trænes godt i de kommende uger, så mente han også at han lige skulle smide nogle kilo.

Så han var gået på kur – én-portions-kuren vel og mærket. Spis det samme som du plejer, men spis kun én portion til hvert måltid.

Jeg kom i samme åndedrag til at tænke tilbage på min barndom og på de perioder – typisk efter jul og efter sommerferien – hvor min far lige skulle smide 5 kg. Intuitivt så valgte han altid én-portions-kuren. Og det samme gælder i øvrigt også for en række andre mandlige atleter jeg har trænet gennem tiden.

Når kvinder skal på kur så er det typisk med udgangspunkt i en større kostomlægning og ikke en volumenreduktion. Indholdet i køleskabet skal ofte udskiftes med nogle specifikke varer som indgår i diæten, og der skal laves større omstruktureringer i de daglige måltider. Det er faktisk ret omstændigt og sikkert også en ganske stor udfordring at skulle ændre på så mange ting – mange nye vaner. Og som vi ved, så ender det ofte uden den helt store succes. Efter kort tid gives fortabt fordi det er for kompliceret og bøvlet at føre de gode intentioner ud i livet.

Men der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelser. Ovenstående er afgjort meget generaliserende, og jeg kender kvinder der er lykkedes med en radikal kostomlægning ligesom jeg også kender til mænd der har haft mod til at give sig i kast med en stor kostomlægning og med imponerende resultater til følge.

Vælger du én-portions-kuren så skal du faktisk kun ændre på én enkelt ting – reducerer antallet af portioner fra 2, 3 eller 4 til en enkelt portion. Og  jeg tror faktisk at denne enkelthed gør, at det er lettere at få succes med et vægttab på denne her måde end ved at lave en radikal kostomlægning.

Og jeg er ret så sikker på, at min gode løbemakker skal nok nå at tabe de kilo han gerne vil inden race-day.