Træning og attitude
16. Okt, 2012 af Ole Stougaard

Træning og attitude

Jeg kender en del atleter for hvem deres sport er omdrejningspunktet i deres liv. De planlægger deres hverdag ud fra deres træning og sportslige mål. De tænker træning og kost 24/7 året rundt.

For dem der har valgt at ændre livsstil, fra en være en sofakartoffel til f.eks. at ville gennemføre deres første Iron-distance triatlon, kan det være fint at fokusere på træning og kost indtil nye vaner er gjort til en livsstil.

Men ellers fører det sjældent til noget godt, hvis du året rundt er opslugt af din træning.

Jeg har nedenfor skitseret, hvordan du kan balancere din træning og din tilgang (attitude) til træningen, i løbet af en sæson, eller over en træningsperiode

1) Afslappet træning, afslappet attitude
2) Afslappet træning, fokuseret attitude
3) Hård træning, afslappet attitude
4) Hård træning, fokuseret attitude

Afslappet træning, afslappet attitude

Når årets mål er gennemført og sæsonen afsluttet, så er det godt at give både krop og hoved en pause fra træningen.

Perioden omtales typisk som off-season, hvor du giver dig selv 4-8 uger med frihed til at træne let og lystbetonet.

Foruden off-season er det generelt en god ting af planlægge 2-3 årlige perioder med afslappet træning og afslappet attitude. Det er her du restituerer og får ladet dine mentale batterier op, så du er klar til en ny sæson.

Afslappet træning, fokuseret attitude

Når du starter træningen frem mod et nyt større mål, så er det vigtigt at du ikke bygger formen op for hurtigt. I stedet handler det om at få lagt et godt fundament, som du kan bygge din formtop på. Så det er rigtig fint at have en afslappet tilgang til træningen.

Omvendt kan det være en god idé at stille skarpt på din tilgang til træningen, indtil du har genfundet strukturen og de gode træningsvaner.

Du behøver ikke at tænke træning døgnet rundt, men du skal blot sørge for at få gennemført det du har planlagt, prioritere kosten omkring dine træningpas, og få struktur på alle de andre basale ting der skal til, for at din træning kører fornuftigt.

Hård træning, afslappet attitude

Når det er tiden at skrue op for træningsbelastningen, fordi dit kommende mål kommer inden for rækkevidde, så bør du gøre det uden, at du på det mentale plan går i ultrafokuseret træning-mode.

De gode træningsvaner skal være kommet på plads i den foregående periode, og du skal blot bygge mere på den eksisterende rutine. Flere timer, flere kilometer, flere træningspas. Bare derudaf.

Få logget den nødvendige træning, uden at du lægger for meget vægt på det. Målet er at få gennemført træningen uden at du tænker over det.

Hård træning, fokuseret attitude

I den sidste fase op mod et stort mål, hvilket typisk vil sige 8-16 uger, skal der optimeres på alle facetter. Der skal trænes hårdt for at hæve formen til maksimum, samtidig med at du mentalt skal zoome ind på træningen og dit kommende race.

Alle detaljer bliver vigtige, og du bør ikke gå ret meget på kompromis med din træning.

Dette er en periode der fysisk og mentalt dræner kroppen og ikke mindst omgivelserne, så det er selvsagt ikke noget,du kan og bør gøre året rundt.

Er du ny inden for en sportsgren, så kan denne periode være relativt lang. Men med flere år i bagagen kan denne fase koges ned til ganske få uger.

Dels kan du mentalt ikke overskue at denne fase er særligt lang, dels lærer du at optimere alle parametre og tune formen på kort tid.

Når eliteatleter stopper på højeste niveau, så tror jeg ikke, at det ikke er en fysisk årsag, med mindre atleten har døjet med alvorlige skader. Derimod så tror jeg at mange mister den rigtige attitude, og styrken til at zoome ind og ofre alt, når det virkelig gælder.

Står du over for at skulle i gang med at planlægge din nye sæson, så brug ovenstående til at planlægge de overordnede linjer for din kommende træning.