Træning handler ikke om at få pulsen op
24. Okt, 2013 af Ole Stougaard

Træning handler ikke om at få pulsen op

Jeg har mit kontor på 1 salen i Exerzice Fitness og jeg skal igennem styrketræningsområdet for at komme dertil. Jeg er pt også selv flittig i styrketræningen og møder ofte de samme mennesker, der kommer og træner på faste ugedage.

Det er ikke så tit jeg blander mig deres træning, men fra tid til anden føler jeg mig nærmest nødsaget til at “hjælpe” dem, hvis de udfører en øvelse på en forkert og direkte skadelig måde, eller hvis deres træning med en enkelt fif eller to kan gøres meget mere effektiv.

I dag måtte jeg for tredje gang inden kort tid, komme med lidt velment vejledning til en mand der sad og knoklede i romaskinen. Han ror typisk et intervalprogram, hvor han skifter mellem let roning og noget der minder om maks roning. Problemet opstår når han roer maks, idet han så roer ekstremt forceret, meget anspændt og MEGET ineffektivt.

Jeg har forsøgt at forklare ham, at han først og fremmeste skal ro med en god teknik, og jeg har instrueret ham i at bruge sine kræfter på en langt mere effektiv måde.

Men altså uden held, idet han ikke har ændret på noget. Da jeg så kommenterede det igen i dag kom det frem, at “Jeg ikke kan få pulsen op, hvis jeg roer på den måde du har lært mig”.

Og det er kernen i problemet.

Vedkommende er langt fra den eneste der fejlagtigt tror, at træningen i romaskinen, på løb eller på cyklen handler om at få pulsen op. Træning er langt fra et spørgsmål om at få pulsen op. Hvad er der da godt ved det?

Er andet rigtigt godt eksempel er folk der kører spinning eller indendørs cykling. I Exerzice har de et smart Suunto pulssystem, hvor arbejdspulsen for dem der deltager på en spinningtimen projekteres op på en storskærm, så alle kan se deres egen puls samt de andres puls (dog anonymt – så du ved ikke hvem der har hvilken puls).

Når jeg står ude og kigger ind på en spinningtime, så ser jeg ofte pulsværdier på over 90 % af makspuls efter bare 10-15 minutter af timen. Og rigtigt mange evaluerer effekten af timen ud fra hvor høj en procentdel af deres makspuls de har været i stand til at køre med.

De glemmer bare, at hvis pulsen var et direkte udtryk for det stykke arbejde eller de watt de træder, så er der ingen, eller kun meget få, der er i strand til at køre på 90 % af makspuls i 45+ minutter. Det kan slet ikke lade sig gøre. At det sker alligevel på en spinningtime hænger sammen med, at mange andre faktorer end kun lige de watt du træder påvirker pulsen.

Det er let nok at få pulsen op. Du kan bare flytte din træning til et sted med høj temperatur og høj luftfugtighed (eks spinning), dehydrere dig en smule og drikke 4 kopper kaffe inden træning, og så ellers holde vejret så længe som muligt mens du træner.

Men gør det træningen effektiv? Bliver du en bedre atlet? Næppe.

Hvad er effektiv træning så?

Hvis du spørger mig, så er effektiv og korrekt træning følgende:

1) Færdighedstræning: Lær den korrekte teknik og fasthold og forfin teknikken med tekniktræning. Hvis du har en god teknik, vil du over tid også få den bedste økonomi/nyttevirkning. Du vil kunne undgå skader og du vil kunne yde mere.

2) Brug watt / hastighed / belastning / kilo til at styre din intensitet: På en cykel fortæller dit wattoutput hvor stort et stykke arbejde du laver – dette wattoutput er så afledt af dit gearvalg og din kadence, hvilket igen er afledt af din cykelteknik. Med en god cykelteknik kan du f.eks. ved samme gear køre med højere kadence og derved træde flere watt.

Du kan så blive i stand til at træde flere watt ved at forbedre din teknik og/eller gennem fysiologiske tilpasninger (større hjerte, flere kapillærer, flere mitokondrier, større muskelstyrke).

På samme måde gælder det for løb, roning, svømning, styrketræning osv.

Når du yder et bestemt stykke arbejde (watt eller hastighed) så har de arbejdende muskler brug for en vis mængde ilt. Og jo bedre økonomi/nyttevirkning desto mindre ilt har musklerne brug for.

Til at levere den nødvendige mænge ilt og for at fjerne CO2 og affaldstoffer så kommer vores hjerte på arbejde. Der skal pumpes med blod ud til de arbejde muskler og det kan hjertet gøre ved at øge slagvolumen og frekvensen (pulsen).

I træningsøjemed er det derfor bedst at lade puls være puls. Pulsen er og bliver en afledt funktion af det stykke arbejde du laver samt influeret af en lang række andre parametre. Så når du arbejder hårdere så stiger pulsen og når du arbejder let igen, så falder pulsen.

Fokuser hellere på din hastighed eller dine watt, da det er det der tæller i den sidste ende.

Nogle har en høj puls og andre en lav puls, og nogle der har en lav puls kan til tider opleve at have en høj puls og omvendt. Det spiller ingen rolle.

Og som jeg plejer at sige, så er det ham eller hender der løber hurtigst der kommer først over målstregen og ikke den person der har haft den højeste puls.