Styrketræning der virker – bedre kropsholdning på bare 5 træningspas
19. Aug, 2013 af Ole Stougaard

Styrketræning der virker - bedre kropsholdning på bare 5 træningspas

Nu hvor jeg har kontor i Exerzice Squash og Fitness, er jeg begyndt at have flere klienter/atleter til personlig træning. Eftersom jeg ellers sidder en hel del bag computerskærmen og kommunikerer online, så er det perfekt at kunne kombinere det med personlig træning og test, hvor der alt andet lige er lidt mere “menneskelig” kontakt.

Jeg havde her til morgen en personlig træningssession med en kunde, som jeg er startet op med at træne for ganske nylig.

Målet for hende er mest af alt at få mere overskud i en travl hverdag, og mit bidrag til dette projekt er først og fremmest, at lave en træningsplan med henblik på at hun bliver stærkere, mere bevægelig og i bedre fysisk form.

Det er en lang proces, hvor vi tager små skridt i den rigtige retning for hver eneste træningspas hun laver. Hvert træningspas har et specifikt formål i forhold til det overordnede mål, og for mig som træner handler det ikke om, at presse hende så hårdt med træningen, så hun går fra Exerzice Squash og Fitness mere død end levende.

Kroppen skal stresses akkurat nok til at den bliver en smule udfordret, således at hun kan nå at restituere og blive en smule stærkere/bedre til næste træningspas. Det er opskriften på succes!

Hun har indtil videre trænet to gange styrketræning med mig om ugen, og i dag var træningssession nummer 5. Og allerede nu er der sket gode fremskridt.

Det er vigtigt at lægge mærke til de små ændringer i hverdagen, og allerede nu har hun kunne konstatere:

  • Hun tænker mere over hvad hun spiser, og hun spiser generelt sundere
  • Hun (og familien) har været mere fysisk aktive sammen end de plejer – f.eks. har de været en tur i svømmehallen, hvilket ellers ikke sker
  • Mere overskud og bedre stresshåndtering

Derudover kunne hun i dag fortælle mig, at hun har bemærket at hendes skulderblade er begyndt at have kontakt med føresædet når hun kører bil. Med andre ord er kropsholdningen ermeget kort tid blevet forbedret.

Jeg ved godt, at godt begyndt er halvt fuldendt, og træningen er på ingen måder blevet til en vane endnu. Så der skal fortsat arbejdes med de gode vaner – også når startmotivationen fordufter og det bliver “hverdag” igen. Og der bliver det min fornemste opgave at motivere og holde hende fast i hendes beslutning.

Kunne du tænke dig at prøve personlig træning? Få 5 gange træning og betal kun for 3.