Spis efter dit behov
1. Mar, 2010 af Ole Stougaard

meaningoflife

Det vi spiser er altid et aktuelt emne, og hvad der er det rigtige at spise er ofte genstand for livlige diskussioner. Den seneste løbetræningsweekend (traeningslejr.dk) jeg afholdt sammen med Aleksandar Sørensen-Markovic var ingen undtagelse, og her var der flere bud på, hvordan den rigtige kostplan bør se ud.

Vil du tjene nogle hurtige penge, så skriv en kogebog eller lancer en ny type diæt, der gør godt for enten det ene eller det andet. Jeg lod mig inspirere af løbetræningsweekenden, og jeg har netop formuleret en helt ny diæt, som jeg er sikker på er løsningen på dit kostproblem.

Min nye Spis-efter-dit-behov-diæt er en ny og revolutionerende metode, der sikrer dig resultater hurtigt og effektivt. Der er selvsagt et utal af behov, og jeg har nedenfor oplistet nogle af dem. Resten kan du læse i min nye bog, som udkommer inden længe…

Spis-efter-dit-behov-diæten

  • Ønsker du vægttab: spis færre kalorier end du forbrænder
  • Dyrker du meget sport: spis lidt ekstra af de gode kulhydrater og spis kulhydrater under og efter træning
  • Ønsker du højt energiniveau dagen igennem: spis grove kulhydrater kombineret med protein og fedt
  • Ønsker du at optimere din sundhedstilstand: spis groft, grønt og magert
  • Vil du skabe sociale relationer: spis kalorieholdig og fed mad
  • Ønsker du at tage på i vægt: spis flere kalorier end du forbrænder
  • Ønsker du at være søvnig: spis cornflakes med mælk, sukker og lidt banan
  • Lever du et relativt inaktivt liv: spis magert kød, fisk og frugt/grønt, men spar på kulhydraterne
  • Ønsker du at være glad: spis i godt selskab

Husk at investere i en badevægt og gerne en fedtprocentsmåler samt i en dagbog, hvor du kan notere en daglig tilfredshedsskala. Skalaen går fra 1-5, hvor 1 er meget utilpas og 5 er yderst veltilpas. Vej dig selv hver mandag og fredag, og regulerer lidt på madindtaget afhængig af, om du taber dig eller tager på i vægt. Noter i dagbogen hvor tilpas du føler dig 30, 60 og evt 90 minutter efter specifikke måltider, samt hvor veltilpas du føler dig om morgenen og inden du går i seng.

I løbet af kort tid har du et rigtigt godt overblik over måltider og dage, hvor du føler dig hhv tilpasog utilpas. Og du vil lynhurtigt kunne regulere efter dit aktuelle behov!

KISS