Spis efter din mavefornemmelse
17. Feb, 2011 af Ole Stougaard

Hjalte har den rigtige mavefornemmelse

Siden årsskiftet er jeg nok blevet præsenteret for mindst 10 forskellige diæter fra folk jeg har mødt i fitness world, fra de Multitesta-atleter jeg træner eller fra folk der har e-mailet. Det er et interessant fænomen at mennesker søger efter diæt-løsninger når de typisk ønsker at tabe sig eller hvis de vil leve en ny og sundere livsstil.

I stedet for at finde løsningen i omverdenen er det ofte langt bedre at kigge indad, lytte til kroppen og mærke efter. Det kræver helt sikkert mere af dig, og i hvert fald kræver det, at du selv tager ansvaret vel vidende at du ikke kan skylde skylden på en diæt, hvis du nu ikke lykkes.

Dybest set, så ved næsten alle, hvad der er rigtigt og forkert når det gælder en sund og nærende kost.

Ønsker du at der skal ske en ændring, hvad enten det er vægttab eller forbedret ydeevne, så er dit bedste evalueringsredskab dig selv. Du skal blive bevidst om din kropsfornemmelse og relatere den til den kost du spiser.

Hvordan føles det at være i energiunderskud? Hvordan føles det når du har masser af energi? Hvordan føles det de dage, hvor træningen kører allerbedst? Og hvad har du spist de dage?

Det tager selvfølgelig lidt tid og nogle forsøg at finde den rigtige løsning. Til dette kan en vægt være et godt redskab. Vil du gerne tabe dig så vej dig én eller to gange om ugen, og hold dette op imod den kost du spiser og den fornemmelse du har i kroppen.

Når du kender denne følelse, så kan du bruge denne bevidsthed til at justere din kost (og træning) i forhold til det resultat du gerne vil opnå.

Du er en fuld kontrol over situationen!

Måske er opskriften ikke lig det der står i de kloge bøger, men hvad gør det? Du skal lære at lytte til dig selv frem for hvad andre siger. Du skal skabe en bevidsthed om den rigtige fornemmelse i kroppen.