(Sort) spinningsnak: Det gik da godt med din puls i dag!
14. Maj, 2014 af Ole Stougaard

(Sort) spinningsnak: Det gik da godt med din puls i dag!

Jeg overhørte i dag følgende snak mellem 2 personer der lige havde kørt en spinningtime i Exerzice Squash og Fitness

Spinner 1: Godt at se dig tilbage igen (spinner 2). Du ser ud til at være i topform!

Spinner 2: Najh, jeg er ikke i topform. Nok nærmere i topvægt. Jeg har haft sindssygt travlt i de sidste mange uger, så jeg har slet ikke fået trænet

Spinner 1: Nå! Det gik da ellers super fint med din puls i dag. Du kørte næste lige så godt som mig (læs: du havde samme gennemsnitspuls som mig)

Med fare for at gentage mig selv, så er der i et spinninglokale ingen eller meget sjældent sammenhæng mellem din puls og de watt du træder (= din reelle arbejdsindsats), og slet ikke når du sammenligner dig med en anden person.

Så det giver ingen mening at drage den konklusion, at bare fordi en spinner kører med en høj gennemsnitspuls, så er vedkommende i topform eller har kørt godt for den sags skyld.

Og det kan meget vel være at det modsatte er tilfældet. Hvis du er i dårlig form, så vil du i løbet af rekordtid have en tårnhøj puls, og pulsen vil forblive høj uanset hvor meget belastning du forsøger at tage af cyklen. Så en spinner i dårlig form vil ende op med en meget høj gennemsnitspuls og blive rost for sin flotte arbejdsindsats, selvom vedkommende ikke har lavet alverden.

Jeg ved ikke om det giver mening at snakke om en god eller dårlig pulsdag, men er du hyppig spinner og ved hvad din puls typisk vil være hen over en spinningtime, så vil en puls der er væsentlig lavere eller væsentlig højere kunne være en indikator på træthed, overtræning, sygdom eller bare for meget kaffe og for lidt væske.

Hvis du skal evaluere din træningsindsats og dit kalorieforbrug på en spinningtime, så er du nødt til at have en wattmåler, som præcist kan fortælle dig hvor stort et stykke arbejde du har udført. Jo flere watt du kan træde, jo flere kalorier vil du forbrænde og jo bedre vil din form være.

Gennemsnittet over en time kan være OK at bruge selvom det i sig selv ikke siger noget om effektiviteten din time. Du kan have kørt nogle korte men ekstremt hårde intervaller med en lang rullepause og ende ud med et lavt gennemsnit til trods for at du har træet super specifikt og effektivt.

Men at tale om en god pulsdag og deraf aflede at du har ydet et stor stykke arbejde giver for mig ikke meget mening.

Hvad mener du? Har du haft en god pulsdag for nylig?