Selvom du er træt, kan du sagtens lave gode præstationer
17. Jun, 2014 af Ole Stougaard

Træning og træthed

Jeg plejer altid at sige til mine at atleter at de skal huske at lytte til kroppen.

En træningsplan skal ikke altid gennemføres for enhver pris. Der kan være dage hvor du af den ene eller anden grund er træt og langt fra på toppen, og så er det ofte bedre at springe et træningspas over, fremfor at du kæmper dig igennem på halv kraft.

Men på den anden side så har jeg på det seneste – især i forbindelse med styrketræning – erfaret, at en oplevelse af træthed langt fra er lig med nedsat præstationsevne. Så selvom du sommetider er træt, så er det ikke ensbetydende med at du så ikke kan præstere.

Et godt eksempel er Brian Matzen, der for tiden træner frem mod motionscykelløbet La Marmotte. Jeg har tidligere omtalt Brian, der ejer madhuset Alfred og Kamilla. Han arbejder mere i sit køkken end du kan forstile dig, og alligevel finder han tid til at få trænet 2-4 gange om ugen.

For nylig mødte Brian op til træning 07.30 en tirsdag morgen. Og han var langt fra frisk. To dage forinden havde han cyklet knap 180 km og dagen inden havde han været i køkkenet fra meget tidlig morgen og til meget sent på aftenen.

Vi lagde ud med at cykle 60 min på kondicykel som inkluderede 2+3+4+4+3+2 min omkring watt-max og med en pauselænge lig med arbejdstiden. Med andre ord, et pænt hårdt cykelpas hvis eneste lyspunkt var de lange rullepauser mellem hvert interval.  Og Brian kom ganske fornuftigt igennem. Han kunne holde de planlagte watt, men skulle måske kæmpe en smule ekstra i dag.

Efter cyklen kastede vi os over squat og kropshævninger. Ganske enkelt så træner vi squat om tirsdagen og dødløft om fredagen, og hver gang bygger vi op til “dagens max”, hvilket er den vægt du kan løfte én gang uden at teknikken falder helt fra hinanden. Vi starter altid med 5 gentagelser per sæt. Vægten øges for hvert sæt, og når 5 reps bliver meget udfordrende reducerer vi hvert sæt til 3 reps. Når 3 reps så klares med nød og næppe går vi ned på to og videre til én gentagelse indtil vi rammer “dagens max”.

I forbindelse med disse styrkepas er der som udgangspunkt kun én ting der gælder som en gyldig grund til at stoppe træningen, og det er et misset forsøg. Uanset hvor træt du end er, så er det aldrig en gyldig grund til at stoppe. For mig er den eneste grund til at stoppe Brian udelukkende at han ikke klarer at tage en gentagelse.

Og på denne tirsdag, hvor Brian altså var trættere end træt, lykkes det ham at komme forbi hans eksisterende personlige rekord på 70 kg i en dyb squat, og han klarede også både 75 kg og 80 kg, og endte således med en ny personlig rekordforbedring på hele 10 kg.

Så selvom du fra tid til anden er træt, så tro ikke at du dermed ikke kan præstere. Du vil ofte kunne overraske dig selv ved at klare træningspas, som du ved start ikke troede du ville være i stand til at gennemføre.

Nogle gange kan det være en god ting at udfordre sig selv, og viser det sig alligevel at trætheden på dagen er af den “dårlige” slags, så er det jo bare at stoppe op og restituere i stedet for.