Så lidt skal din fod løftes når du løber
18. Jun, 2013 af Ole Stougaard

Så lidt skal din fod løftes når du løber

Jeg bliver ofte spurgt, hvor meget eller hvor aktivt man skal løfte sin fod når man løber.

Det korte svar er, at du skal løfte din fod præcist så meget, så den bryder kontakten med jorden. Og det er ikke ret meget.

Når du under dit løb passerer midtstandsfasen/pose-posituren, og du begynder at falde fremad, så fjerner du gradvist, men meget hurtigt din kropsvægt fra den fod du har i jorden.

Når det sker, så er der kun tilbage at løfte din fod, som blot udgør 2 % af din samlede kropsvægt.

Poserunning Mastercoach Valerie Hunt forklarer det ganske godt i nedenstående video:

Det kan her også tilføjes, at hvis du i stedet for at løfte foden, laver et aktivt knætræk eller blot løfter knæet aktivt, så kommer du til at løfte en masse der svarer til ca 10 % af din samlede kropsvægt.

Så foruden at du ved det aktive knætræk rent faktisk bremser dig selv (Newtons 3. lov), så skal du også bruge energi på at løfte de 10 % af din kropsvægt frem for sølle 2 %.

Så selv med en høj kadence, så er det let og meget lidt energikrævende at løfte sin fod aktivt når du løber…