Rødbedejuice gør dig til en bedre løber, cykelrytter og triatlet
30. Maj, 2011 af Ole Stougaard

Team Sky at Giro d Italia

Et af tidens hotteste midler til forbedret præstationsevne er rødbedejuice (nitrat). En række undersøgelser har dokumenteret at indtag af nitrat i form af rødbedejuice forbedrer præstationsevnen.

Resultaterne peger i retning af reduceret iltforbrug ved en given intensitet samt øge tolerance til høj-intensivt arbejde.

Og hvilken løber, cykelrytter eller triatlet vil ikke gerne drikke ½ liter rødbedesaft med udsigt til disse forbedringer?

Et helt nyt studie har undersøgt den akutte effekt af rødbedejuicen. De satte en gruppe cykelryttere til at drikke en halv liter rødbedejuice 2½ time før en enkeltstart.

I alt blev det til fire test. To på en kort enkeltstart og to på en længere enkeltstart. Og for hver distance var der en tur med rødbedejuice i blodårene og en med placebo.

På begge distancer forbedrede rytterne sig med cirka 2.8%. Det lyder selvfølgelig ikke af meget, men når vi ved hvor små marginaler der ofte afgør enkeltstarter, så er 2.8% faktisk ikke uden betydning.

Der er nu så god evidens for rødbedejuicens positive indflydelse på præstationsevnen inden for udholdenhedssport, så det må betegnes som værende et must at indtage op til de vigtige konkurrencer.