Restitution – træning tærer på kroppens ressoucer
2. Dec, 2011 af Ole Stougaard

Running at dawn

Den rigtige kost er vigtig, hvis du vil have det optimale udbytte af dine mange træningstimer. Nedenfor giver jeg dig de tre vigtigste grunde til, hvorfor de ikke er ligegyldigt hvad du putter i munden i løbet af dagen.

  1. Træning nedbryder din krop. For en genopbygge kroppen og få effekt af træningen, så har kroppen brug for proteiner. Proteiner kan betragtes som kroppens byggesten og uden tilførsel af nye proteiner, så forløber genopbygningsarbejdet ikke optimalt
  2. Træning kræver energi. Jo højere intensitet du træner med, jo mere energi skal der hentes fra forbrænding af de kulhydrater, som allerede er lagret i musklerne. Efter træning er det vigtigt, at du genopfylder depoterne, og det gør du ved at spise kulhydrater. En sidegevinst er, at kulhydraterne samtidig tjener som brændstofkilde og dermed sparer madens proteiner fra at blive forbrændt
  3. Hård træning betyder også inflammation i muskler, led og sener. Restitutionsmåltidet indeholder ikke mange naturlige inflammationshæmmende stoffer, så det er noget du skal have et øje på i din daglige kost. Du finder anti-inflammatoriske egenskaber i sunde, flerumættede fedtsyrer og i langt de fleste grønsager. Så husk at få dine 600 gram frugt og grønt om dagen, samt en daglig portion sunde fedtsyrer fra f.eks. nødder, fede fisk , avokado og olier