Projekt Brian Matzen – Kan kokken komme i kanonform?
22. Aug, 2014 af Ole Stougaard

Projekt Brian Matzen - kan kokken komme i kanonform?

Jeg har tidligere skrevet om Brian Matzen, indehaver af Madhuset Alfred og Kamilla, idet jeg fra september 2014 og frem til 6 juli 2014 trænede Brian med henblik på at han skulle præstere så godt som muligt til La Marmotte.

Efter en velfortjent sommerferie er jeg igen begyndt at træne Brian, og han har det mål for de kommende 6 måneder (i hvert fald), at han gerne vil være stærkere samt øge sin muskelmasse (vægt) med 3-5 kg.

Jeg har derfor taget cykeltræningen ud af Brians træningsplan, og nu står den udelukkende på styrketræning. Lige for tiden er det 2-3 gange om ugen af 45-60 minutter, og senere bliver det i gennemsnit nok til 2x 45-60 min per uge. Der er den tid Brian har til rådighed, så det er de rammer vi arbejder under.

Brians styketræningsplan

Jeg har til at begynde med lavet to forskellige styrketræningsprogrammer, og i dag trænede Brian følgende:

Opvarmning: 10 min på kondicykel

Styrketræning
1a) Squat, 5×30 kg, 5×40 kg, 5×55 kg og 5x5x65 kg
1b) Incline bænkpres, 10×20 kg, 8×30 kg og 5x5x40 kg

2a) Kettlebell Swing, 5x10x20 kg
2b) Stående Kettlebell skulderpres, 5x8x12 kg
2c) Chin-up, 5x2x kropsvægt

Den sidste den af dagens træning for Brian: 5 omgang med KB Swing, stående skulderpres og chin-ups:

Næste gang Brian skal træne dette program, så øges vægten på squat og incline bænkpres til hhv 70 kg og 45 kg. Derudover skal Brian næste gang tage 9 reps per arm i stående skulderpres.

Mit mål er altid, at du som atlet/pt-kunde skal lave lidt mere arbejde i dag, end du gjorde sidste gang. For gør du ikke det, så får du ikke kontinuerlig fremgang.

I dette her tilfælde kører jeg en meget simpel progressionsmodel, der i al sin enkelthed går ud på, at klarer du 5 sæt af 5 reps i f.eks. squat, så øges vægten næste gang med 5 kg. Næste gang kan det så være, at du kun kan tage 5 reps, 5 reps, 4 reps, 3 reps og 2 reps i de 5 sæt, og er det tilfældet, så fastholder vi vægten indtil du klarer 5 sæt af 5 reps og så øges vægten igen.

Kokkens kost

Hvis du gerne vil øge din muskelmasse, så er det ikke kun nok at du passer din træning. Det er mindst lige så vigtigt at du spiser en sund kost, hvor du er i et lille kalorieoverskud samt at du får proteiner nok.

Så Brian er derfor nødt til at anskue mad fra en lidt anden vinkel end han er vant til, og han er derfor begyndt at eksperimentere og lege med, hvordan han kan tilberede super lækker mad der smager godt og spreder glæde, og som samtidig opfylder de træningsmæssige behov.

Og det kan sagtens lade sig gøre at spise rigtig lækker mad der smager godt, og så samtidig nå nogle træningsmæssige/sportslige mål.

Brian og jeg tror så meget på, at det vil gøre dig til et endnu sundere menneske hvis både din træning og den mad du spiser gør dig glad.

Vi har derfor besluttet at dokumentere en stor del af denne proces som Brian skal igennem. Jeg tager mig af træningsdelen, og Brian tager sig naturligvis af maddelen. Målet er at vi får defineret en ny måde at anskue træning og kost, som vi på et tidspunkt så kan give videre til dig.