Performancediæten – intro
29. Apr, 2013 af Ole Stougaard

Performancediæten - intro

Der bliver skrevet og sagt meget om, hvad vi skal spise, og ikke mindst hvad vi ikke bør spise. Nogle mener at 6 måltider om dagen baseret på mange kulhydrater, moderat på protein og fattig på fedt er vejen frem, mens andre mener at trenden med kulhydratfattig kost a la stenalderkost og Paleo-kost er det der dur.

Jeg tror ikke at det er muligt at finde et koncept der passer på alle. Dertil er vi alt for forskellige hvad angår, gener, smagspreferencer, aktivitetsniveau osv.

Personligt har jeg tidligere som triatlet i mange år nærmest ernæret mig med kulhydrater, uden at spise nævneværdige mængder protein og fedt. Det fungerede godt for mig den gang. I dag spiser jeg langt mere protein og fedt og langt færre kulhydrater, og det fungerer godt for mig i dag.

Med den viden jeg har om kost og performance samt mine egne erfaringer, så vil jeg i en række blogindlæg komme med mit bud på, hvordan du kan sammensætte din kost, hvis målet er at kunne præstere optimalt. Jeg vil belyse emner som f.eks. energiforbrug vs energibehov, fordelingen er mellem protein, fedt og kulhydrat, måltidsrytme samt nogle specifikke tips til vægttab, muskelopbygning og optimal præstation i træning og konkurrence.

Uden mad og drikke dur helten ikke, men at spise det “rigtige” behøver ikke at være så kompliceret som mange går rundt og tror.

Inden du går i gang med at optimere din kost, så er det vigtigt at du først definerer dit overordnede mål som f.eks. kan være:

1) Ønsker du et vægttab
2) Ønsker du at opbygge muskelmasse
3) Ønsker du som udholdenhedsatlet at kunne trænere og præstere optimalt

Når det er på plads, så kan du begynde at designe en kostskabelon, der understøtter din overorndede målsætning.