Pas nu på med alt for meget spaghetti!
3. Maj, 2011 af Ole Stougaard

Maj måned byder på en række spændende konkurrencer. Blandt andet afvikles Copenhagen Maraton og Hamborg Maraton ligesom Lanzarote Ironman er en fast maj-begivenhed.

Som optakt til langdistance-konkurrencer er der altid en livlig debat om, hvad der er det bedste at spise og drikke i dagene op til konkurrencen. Skal der carbo-loades og i givet fald hvordan? Hvor meget skal jeg drikke? Skal jeg indtage specifikke kosttilskud? For bare at nævne nogle af de typiske spørgsmål.

Gennem mine mange års erfaring med egne konkurrencer og træning af atleter er mit bedste råd:

Spis og drik som du plejer

Det lyder måske en smule for let købt, men hvis du tænker over det, hvorfor skulle det du har spist forud for dine lange, og vigtige træningspas ikke virke, når det for alvor går løs?

Og hvis der er noget der virker ekstra godt, hvorfor så ikke bruge det under træning, for at optimere udbyttet af din træning?

Du kan meget let komme til at stresse kroppen og bringe den ud af balance, hvis du spiser og/eller drikker markant anderledes end du plejer. Det resulterer typisk i dårlig mave, vægtstigning og generel utilpashed.

Så tænk tilbage på det du spiste dagen inden dit sidste lange træningspas, hvor du følte at du havde gode ben, og god energi. Spis det samme eller noget tilsvarende dagen inden dit race og stol på at det giver dig den energi du har brug for

Jeg kunne selv finde på at spise følgende

Dagen før race
Morgenmad: havregryn, mysli eller lign

Frokost: sandwich af lyst brød, med ost, magert kød, salat, tomat

Aftensmad: pasta/ris, magert kød, tomatsovs

Dessert: en skål is eller et stykke kage

Evt lidt slik eller chokolade

I løbet af dagen kulhydrat-snacks som f.eks. Banan, tørret frugt, energi- eller myslibarer afhængig af hvor sulten jeg føler mig.

Væske i form af vand, saft etc som jeg plejer

Konkurrencedagen
2-3 timer før start: et par skiver brød med marmelade, honning eller lign eller en energibar.

Hvad du skal indtage under konkurrencen vil jeg vende tilbage med i en kommende blog