Pareto Princippet – Det som du IKKE gør, er lige så vigtigt som det du rent faktisk gør!
7. Jun, 2012 af Ole Stougaard

Pareto Princippet

Når vi som motionister og atleter træner frem mod et stort og vigtigt mål vi har sat os få at nå, så vil vi gerne gøre alting perfekt og arbejde på at optimere alle de små detaljer.

Det er let at blive fortabt og forvirret. Med al den viden der i dag er om træning, kost, mindset, restitution osv., så er det let at få lavet en meget lang liste af ting vi skal arbejde på at forbedre.

Og i vores detaljefokuserede jagt ender det ofte med, at vi forsøger at nå det hele med det resultat, er alting bliver gjort halvt.

Løsningen er at lære at fokusere på få, men vigtige ting.

Og det er en god strategi! Der er nemlig ikke en lineær sammenhæng med den indsats vi gør, og det resultat vi får.

Helt tilbage i 1790erne observerede Vilfredo Pareto som den første dette ikke-lineære mønster i Italien. Han så at 80 % af landet var ejet af 20 % af befolkningen. Dette er senere blevet til “Pareto Princippet” eller 80/20-reglen, for det har vist sig at denne regel kan bruges på mange andre ting.

Joseph Moses Juran har senere kaldt det “The Law of the Vital Few” med henvisning til at du i afgørende grad kan forbedre et produkt ved blot at løse en lille del af alle produktets problemer.

Skal vi oversætte dette til vores egen hverdag, så er moralen at du gør klogt i at fokusere din energi og indsats på nogle få ting, frem for at prøve at arbejde med alle detaljerne.

For at komme i gang så kan du gøre følgende:

  1. Lav en liste over alle de ting du mener du skal arbejde med og forbedre – f.eks. med hensyn til træning, kost, din hverdag, restitution osv.
  2. Prioriter disse ting i forhold til hvad du mener der er vigtigst for at du kan nå din målsætning
  3. Slet alle ting på listen på nær de 5 højest prioriterede
  4. Lav en ny liste med de tilbageværende ting og fokuser på disse frem mod dit næste mål
  5. Hver gang du retter fokus på en ting der ikke er på listen så stop op og mind dig selv om, hvad det er du har valgt at fokusere på

Du vil garanteret igen og igen komme i tvivl og være tilbøjelig til at begynde at arbejde med nye detaljer. Vi bliver konstant påvirket fra andre sider.

Dagligt kan du læse om nye træningsprincipper, måder at optimere kosten etc., og det er svært ikke at lade sig rive med. Men husk så på at ofte er det som du IKKE gør lige så vigtigt som det du rent faktisk gør…

 

“You only have to do a few things right in your life, so long as you don’t do too many things wrong.” (The Tao of Warren Buffet)