Nåede du dine sportslige mål i 2011?
21. Okt, 2011 af Ole Stougaard

Hjalte Stougaard

Efteråret har for de fleste atleter nu lagt sig som en dyne over de sportslige udfordringer. Der er for en kort stund tid til – både mentalt og fysisk – at koble af fra træningen og jagten på de store mål.

Og det er rigtigt sundt. Kroppen og psyken skal restituere.

Jeg tror på at man skal give slip på træningen og formen og komme lidt ned i gear, før end det er muligt at bygge mere form oven på, og nå en endnu højere (form)top.

Dem som træner hårdt året rundt når også et højt niveau. Men det er som om, at de når et plateau, hvor det er svært at komme videre. Giver du bare en smule slip, så har jeg erfaret, at det er lettere at komme tilbage til træningen og hæve niveauet.

Dermed ikke sagt at træningen skal lægges på hylden og du skal tage 5-8 kilo på i løbet af en måned, som man gjorde i de “gode gamle dage”. Så er der for lang vej tilbage.

Men måske et sted midt imellem. Reducer træningen med 40-50% og endnu vigtigere, lad være at træne struktureret og med for meget indhold. Træn lystbetonet og nyd den friske luft.

Brug også tiden til at reflektere over sæsonen der er forløbet. Gik det som det skulle? Nåede du dine mål? Vi fokuserer ofte på resultaterne, men husk også at evaluere processen. Det er i mine øjne mere vigtigt med procesmål end resultatmål eftersom du jo i høj grad er uden indflydelse på, hvordan de andre præsterer. Har du ikke haft egentlige procesmål i 2011, så tænk alligevel tilbage og se om du er blevet en bedre, klogere, smartere atlet i 2011.

Lav et dokument, hvor du skriver ned, hvad der gik godt og hvad der gik knap så godt. Vær ærlig og brug noget tid på det.

Fortsæt så med at kigge fremad. Målene for 2012 skal defineres. Tips og tricks til dette følger…