Mindful løbetræning
7. Mar, 2013 af Ole Stougaard

Mindful løbetræning

Dine løbeture er et godt sted at praktisere mindfulness. At være mindful handler om at være 100 % nærværende i den aktivitet du udfører, og samtidig ikke være dømmende eller analyserende overfor det, du laver – altså din løbetræning.

Mange oplever en travl, hektisk og stressende hverdag, hvor vi er langt fra nærværende. Vi glemmer ofte at være til stede i nuet, for i stedet at have vores tanker alle mulige andre steder.

Din alenetid på en løbetur er et rigtigt godt sted være mindful. Du kan fokusere på at mærke dit hjert der slår, din puls, din vejrtrækning, føddernes rytmiske bevægelser og trykket mod foden fra landingen samt forskellige sanseindtryk fra omgivelserne – fuglefløjt, dufte etc.

At være mindful handler også om, ikke at hænge fast i bestemte tanker. Du skal lade dine tanker flyde. Registrer en tanke, og giv slip på den igen.

Gevinsten ved at lære at være mindful under din træning er:

> Større løbeglæde
> Bedre løberytme og flow
> Bedre præstationsevne
> Øget koncentration og nærvær
> Lavere puls og færre stress-hormoner

Du behøver ikke at være mindful fra du løber ud af døren og indtil du er hjemme igen, men brug gerne 10-15 minutter på din tur til at være til stede nu og her.