Mærk verden, og bevæg dig
7. Dec, 2012 af Ole Stougaard

Mærk Verden, og bevæg dig

Jeg har tidligere skrevet om, at jeg mener at vi som mennesker er skabt til at bevæge os i en bred forstand, og ikke som flere taler om i løbekredse, at vi er skabt til at løbe.

Længe før der fandtes mennesker (og liv) her på jorden, var tyngdekraften til stede i den størrelsesorden vi kender i dag. Tyngdekraften har været en konstant siden tidernes morgen, og uden den, ville jorden ikke være som jorden er det i dag.

De første dyr på jorden var nogle ekstremt primitive skabninger, som dog alligevel formåede at bevæge sig rundt. Udstyret med muskler, men uden bevidst kontrol, kunne disse dyr bevæge sig.

På et tidspunkt kom mennesket, som siden har udviklet en stor hjerne, som vi i dag tror gør os i stand til at kontrollere og bestemme de hele.

Spørgsmålet er dog, om det overhovedet er klogt at give vores bevidste hjerne lov til at bestemme alt her i livet – f.eks. den måde vi bevæger os på.

Det er helt typisk at antage, at for at skabe bevægelse, så kan vi med vores bevidste indblanden styre og kontrollere vores muskler, for at skabe de bevægelser vi ønsker. Skal jeg bøje min arm, så skal jeg aktivere min muskel (biceps) på overarmen.

Kigger vi lidt på den rækkefølge som tingene har udviklet sig:

tyngekraft – kropsvægt – muskler – hjerne

så kan vi tage en anden, og anderledes synsvinkel på det med bevægelse.

Når tyngdekraften påvirker os, så giver den os vores kropsvægt. Og det er netop vores kropsvægt, der skaber vores bevægelser, og styrer vores muskler.

Sekvensen er som følgende:

1) Motivation
Der opstår en situation, hvor vi bliver motiverede for at lave en bevægelse. Når vi er motiverede for at bevæge os fra A til B, så sker der det interessante, at vi ubevidst læner os i den retning vi gerne vil bevæge os! Ydermere er det således, at jo mere motiverede vi er for hurtigt at komme fra A til B, jo mere læner vi os rent faktisk i den retning vi gerne vil bevæge os!

2) Balance/ude af balance
Når vi læner os i en retning, så mister vi balancen. Når vi mister balancen, så er det vores kropsvægt vi bruger, og som får os til at bevæge os.

3) Kropsvægt og muskler
I det øjeblik vi skal holde/bære vores kropsvægt, så begynder vores muskler at arbejde i et præcist synkroniseret mønster. Det sker uden at vi på nogen måde er bevidste om det, og det er i det hele taget noget, vi slet ikke skal blande os i. Gør vi det, så går det helt galt!

Jo mere kropsvægt vi skal bære/holde, jo hårdere arbejder vores muskler.

Prøv f.eks. at placere dig i en alm armstræksposition, med to hænder og to fødder i gulvet. Fornem muskelspændingen i dine muskler på bagsiden af armen (triceps). Prøv så først at løfte den ene hånd fra jorden, og dernæst et ben fra jorden, og læg mærke til, hvor meget hårdere det bliver, og hvor meget mere din triceps arbejder.

Du har jo ikke fortalt at din triceps skal arbejde hårdere, det har din kropsvægt. Fra at have fordelt kropsvægten på fire punkter er din kropsvægt nu flyttet til to punkter, hvilket jo giver mere kropsvægt til de to punkter der er tilbage.

Omvendt, når vores kropsvægt IKKE er der, så er det yderst begrænset, hvor meget kraft, vores muskler kan udvikle. Så ikke nok med at kropsvægten styrer hvilket muskler der arbejder, og hvor meget kraft de skal udvikle, så er kropsvægten i selv afgørende for, om du overhovedet kan genere nogen form for nævneværdig kraft

For at vores bevægelser kan ske så naturligt og flowagtigt som muligt, så gælder det om at blande sig uden om.

Selv uden bevidst opmærksomhed er vi i stand til, at sanse vores kropsvægt og “mærke verden”, og med det kan vi bevæge os frit og ubegrænset.