Må jeg træne når jeg er forkølet?
18. Jan, 2013 af Ole Stougaard

Må jeg træne når jeg er forkølet

Et af de klassiske spørgsmål, jeg får fra atleter på denne årstid er, om de må træne når de er forkølede.

Svaret er aldrig helt entydigt, og om du kan fortsætte træningen, eller om du i stedet bør tage det med ro, afhænger af forskellige faktorer.

Er du i en situation, hvor du er blevet forkølet, så er dit vigtigste værktøj, din evne til at mærke efter og lytte til kroppen.

Bare fordi at næsen løber, er det ikke ensbetydende med, at du skal holde pause. Men er snotnæsen ledsaget af én eller flere af nedenstående symptomer, så gør du klogest i at bakke af, og tage det med ro:

  1. Feber. Hvis du har feber, så bør du ikke træne. Feber er et sikkert tegn på, at kroppen kæmper med at få bugt på en virus eller infektion. I sådan en situation skal du ikke stresse kroppen yderligere med en gang træning.
  2. Træt, uoplagt og drænet for energi. Hvis du oven i forkølelsen føler dig træt og tung, så er det også et godt tegn på, at kroppen ikke er frisk. Du får ikke noget ud af, at tvinge kroppen igennem en gang træning, hvis der ikke er energi til det.
  3. Manglende motivation. Hvis du ikke har motivation til at gennemføre den planlagte træning, og du kun gør det fordi, at det står i din træningsplan, så er det nok fordi kroppen forsøger at “overtale” dig til, ikke at træne.
  4. Smerte: Hvis du i tillæg til forkølelsen har ondt i hovedet, ondt i halsen, hvis du har ømme led eller anden form for smerte, så bør du også trække i håndbremsen og holde fri.

Hvornår er kroppen klar til at modtage træning igen?
Hvis du har ligget underdrejet med sygdom i en periode, så kan det være svært at fornemme, hvornår kroppen igen er klar til at du kan træne.

Først og fremmest skal du være fri for ovenstående symptomer, men derudover så kan du roligt sætte din lid til, at din motivation for at komme i gang med at træne ganske klart fortæller dig, hvornår du er frisk nok.

Når først hjernen begynder at sende dig motiverende signaler om, at nu har du lyst til at komme ud at træne, så er det fordi du er klar.

Så husk at lytte til kroppen – især din motivation. Din motivation er god til at regulere din indsats. Når motivationen mangler, så er det fordi at kroppen forsøger at få dig til at skrue ned for blusset, og omvendt, så er høj motivation lig med kroppen der fortæller dig, at den er klar!