Løbeteknik: Det handler om at lette, ikke at lande
7. Apr, 2011 af Ole Stougaard

Dibaba, Tirunesh AND Ejegayehu running in Oslo 2008

Et skridt, en løbecyklus består af tre grundelementer:

  1. Pose – den optimale position i forhold til at falde fremad
  2. Fald – vores speeder, jo større faldvinkel jo mere fart
  3. Løft af foden for hurtigst muligt at genskabe Pose for at falde fremad igen

Det eneste tidspunkt, hvor du bruger dine muskler aktivt er, når du skal løfte foden efter endt fald. Jo bedre du er til at time dette løft, jo hurtigere vil du kunne genskabe pose. Vi bruger musklerne på bagsiden af låret til dette løft.

Glemmer du at løfte foden aktivt – eller endnu værre – forsøger du at lave et aktivt afsæt ved at strække bagerste ben, så vil det resultere i at din forreste fod svinger frem, og din landing vil uvilkårligt blive foran kroppens tyngdepunkt, og langt fra Pose.

Det er ikke hensigtsmæssigt idet du dels vil “spilde tid” på at vente på at komme fra landing til Pose, dels vil du skabe en stor bremse for din færd fremad, fordi du lander foran kroppen.

Ønsker du at komme tættere på Pose når du rammer jorden, så husk at den eneste måde du kan gøre dette, er ved at fokusere på løftet. Landingen bør på intet tidspunkt eksistere i din bevidsthed når du løber. Din landing kommer helt af sig selv, så spild ikke tid på at tænke på denne.

Du kan ikke tænke to tanker samtidig, og tænker du på din landing, så kommer du for sent med dit løft!

Så mantraet, eller sangen du skal synge for dig selv, når du løber er: løft, løft, løft…

Så husk at det handler om:

  • Løft foden ind under balden – til pose. Vær meget bevist om at du bruger musklerne på lårets bagside til at løft foden. Bruger du musklerne på lårets forside samt dine hoftebøjere, så løfter du rent faktisk din knæ – ikke din fod!
  • Lad ikke landingen eksistere i din bevidsthed. Tænker du en tanke om din landing, så parker tanken på din løbesti, og kom tilbage til at tænke løft, løft, løft
  • Forestil dig at du løber på meget varme gløder. Dem har du bestemt ikke lyst til at opholde dig på, så se at få løftet fødderne – små, lette løft
  • Øv dig i at løfte til pose. Stil dig foran et spejl og træn dig i at løfte foden til den korrekte position. Sørg for at det er overensstemmelse mellem det du tror du gør, og det du visuelt kan se i spejlet at du gør. Det handler om at synkronisere det du tror du gør med det du i virkeligheden gør (perception)

lift foot from the ground