Løbetest og løbestilsanalyse
6. Dec, 2011 af Ole Stougaard

Løber til DHL Stafet

Løbetræner du regelmæssigt, så sker der en række tilpasninger der gør, at du kan løbe hurtigere og længere. Den største gevinst er selvfølgelig de bedre resultater du opnår. Men hvad er det egentlig der sker med kroppen – sådan set med de fysiologiske og biomekaniske briller?

Det kan du få en dybere indsigt i, og en bedre forståelse af, hvis du får lavet en løbetest og/eller en løbestilsanalyse

Løbetest
Når vi laver en løbetest, så er det enten en kort, progressiv makstest, hvor det handler om at presse det maksimale ud af kroppen, eller en såkaldt trappe-test, hvor du starter ved en lav løbehastighed, og hvor vi stille og roligt øger hastigheden indtil du når noget der ligner den fart du kan holde i maksimalt 5 minutter.

Vi måler på en række væsentlige parametre, som alle fortæller os hvor godt trænet du er:

  • Maksimale iltoptagelse (VO2max) / kondital
  • Laktat produktion (mælkesyre)
  • Løbeøkonomi
  • Energiomsætning

Jeg vil i nogle kommende blogindlæg gå mere i dybden med hver enkelt af disse parametre.

De forskellige værdier giver kun mening for dig, hvis du forstår deres betydning. Så derfor bruger vi altid god tid på at analysere resultaterne, og give dig en grundig evaluering. Vores ønske er at du skal være blevet klogere på “løbe-fysiologien” og dig selv som løber, når du vender næsen hjemad efter en test-seance.

Testen fortæller os også noget om dine styrker og svagheder i forhold til de mål du har som løber. Derfor får du selvfølgelig en række træningsanbefalinger med hjem, således du med baggrund i testresultaterne kan optimere din træning.

Testen viser også sammenhængen mellem f.eks. Løbehastighed, puls, mælkesyre-produktion og subjektiv fornemmelse, og vi kan derfor skræddersy dine træningszoner. På den måde kan du præcist styre din træningsintensitet ud fra måling af f.eks. løbehastighed.

Test kan også bruges til at følge udviklingen over tid. Vi anbefaler en test 1-3 gange om året. På den måde kan vi evaluere din træning, og se om den giver dig de forbedringer du ønsker.

Løbestilsanalyse
Løbestilsanalysen foregår ved at vi optager dit løb på video.

Løbestilsanalysen giver os et billede af, hvordan du bevæger dig. Det handler om at minimere al overflødig bevægelse, og kun gøre de ting der skal til, for at komme fremad. Alle de overflødige bevægelser er dem der bremser og belaster kroppen, og det er dem der fører til løbeskader og til en oplevelse af, at det er hårdt at løbe.

Ved at optimere din løbeteknik kan du minimere risikoen for skader og komme meget tættere på det “lette løb”, hvor du kan løbe uden at føle det som værende hårdt. Husk på, at det skal være let at løbe.

Ønsker du at blive testet og/eller få lavet en løbestilsanalyse, så kontakt blot en af de kompetente Multitesta-trænere.