Løb med høj kadence er gratis
5. Sep, 2011 af Ole Stougaard

Tirunesh Dibaba, Adidas Grand Prix, Foto: Ron Crocker

Det kan betale sig at løbe med en høj kandence. Faktisk kan du spare dine benmuskler for stort set at skulle lave noget, hvis du kommer over 180 skridt per minut.

Grunden til dette skal findes i vores sener. Senerne får elastiske egenskaber og kommer nærmest til at virke som en fjeder, når bare frekvensen er høj nok.

På den måde kan du bruger den elastiske energi frem for musklernes kraft til at hjælpe fremad.

En nylig undersøgelse hvor man undersøgte hoppearbejde, viste at når frekvensen kom op over 180 (3 Hz), så blev muskelkraften reduceret til næsten ingenting samtidig med at den blev erstattet med “sene-arbejde”. Dette kan uden problem overføres til løb.

hoppearbejde

Effekten er noget der skal opleves. Du vil i lang tid kunne huske den dag, hvor du formåede at få kadencen op over 180 skridt per minut ved at løfte fødderne let, hurtigt og fjedrende. Det er en aha-oplevelse, hvor det at løbe bliver let og ubesværet.

Det er selvfølgelig en rigtig god ting at holde øje med kadencen når du løber, for at blive bevidst om hvordan din kadence er nu, og om du ligger på den rigtige side af 180 skridt per minut. Det letteste er at nøjes med at tælle på ét ben, hvor målet så er 90 skridt per minut. Tæl i 30 sekunder og gang med to. Du kan også investere i en fod-pod, som i dag kan købes til en del løbeure. Fod-poden kan måle kadencen, og det eneste du skal gøre at blot at kigge på uret.

Ud over at tælle kadencen når du løber, er det meget givtigt at investere 10-15 minutter per træning i at lave nogle hoppe-øvelser. En klassisk øvelse er at sjippe. Fokuser på at fjedre og løfte kroppen opad, frem for at hoppe opad ved hjælp af et afsæt i jorden. Forskellen er markant. Et hop med afsæt kræver stor muskelaktivitet, og det opleves som hårdt, mens et fokus på at fjedre og løfte tyngdepunktet opad er let og ubesværet.

3-5 sæt hvor du skifter mellem at sjippe og f.eks. Lave nogle mave/rygøvelser er en super god opvarmning til en løbetur.