Let løb, løb let – løft fødderne når du løber
9. Maj, 2012 af Ole Stougaard

barcelona marathon 2011

Når du løber så sker den fremadrettede bevægelse fordi du læner dig frem og “falder”. Løb kan beskrives som et kontrolleret fald, og din løbecyklus (skridt) består af en vekslen mellem at du er i balance, at du falder fremad for til sidst at flytte kropsvægten fra det ene ben til det andet med et aktivt løft af standbenet.

Du tænker måske at fremdriften kommer fordi du sætter af i jorden, men det er ikke tilfældet. Et afsæt giver dig ingenting i forhold til, at du gerne vil ud over stepperne. Det eneste et afsæt gør, er at løfte dig opad. Du ved hvor hårdt det er at gå på trapper, og hvor meget energi det kræver at bevæge sig opad, så hvorfor spilde energi på dette når du gerne vil fremad!?

Så glem alt om dit afsæt. I stedet skal du fokusere på at løfte dine fødder så hurtigt som muligt. Små lette løft. Hver gang du mærker kontakt med jorden, skal du tænke på at løfte foden så hurtigt som muligt derfra igen. Forstil dig at du løber på varme gløder!

Du vil opleve det som “korte skridt og høj kadence”, men det er også den helt rigtige måde at løbe på. Og det gælder uanset om du vil jogge eller sprinte.

Så tænk: løft, løft, løft næste gang du snører skoene og løber en tur.