Kunne du tænke dig at teste effekten af Beet-It koncentreret rødebedejuice?
3. Jun, 2013 af Ole Stougaard

Beet-It

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle konkrete erfaringer med præstationseffekten af rødbedejuice, da det er et populært og omtalt kosttilskud, der i nogle videskabelige undersøgelser har vist sig at have en præstationsfremmende effekt, mens andre ikke har kunne påvise nogen gevinst.

Mit mål er at teste effekten på den type atleter vi træner i Multitesta-regi. Vores målgruppe spænder lige fra begyndere der gerne vil i gang med mere struktueret træning, og op til eliteatleter der kæmper på højeste niveau, hvorfor der ikke er nogen krav til din træningstilstand.

Det eneste der kræves af dig er, at du er enten løber, cykelrytter eller triatlet, og at du træner minimum 4 gange om ugen.

Det produkt vi tester er Beet-It shots, hvor du får:
– Et 70ml shot med 98% koncentreret rødbedejuice og 2% citronjuice
– En meget præcis dosis naturlig kostnitrat på 0,4gram
– Ingen usikkerhed om nitratmængden
– Et 100% naturligt produkt uden kunstigt tilsat nitrat

Testprotokol
Du skal komme til test i Exerzice Fitness i Odense to gange i løbet af 7-14 dage. Forud for den ene af disse testdage skal du indtage to Beet-It shots (Et nyligt studie har vist, at den mest effektive dosis er 140 ml).

Begge gange vil du skulle udføre en progressiv trappetest på enten en technogym ergometercykel eller et løbebånd. Du vil starte ud på en lav intensitet, og vi vil så øge belastningen hvert 5 minut indtil du ikke længere kan fuldføre et helt trin. Vi sigter på at du skal arbejde i minimum 30-35 minutter.

På hvert trin måler vi din iltoptagelse samt dit laktat-niveau.

Hypotetsen er, at hvis Beet-It har en effekt, så bør du kunne køre flere trin/i længere tid den dag, hvor du har indtaget Beet-It.

For at gøre de to test-gange så ens som muligt, så er det vigtigt at du gør det samme i dagene op til begge test. Du skal notere følgende:

Dag 2 før test:

– Træning: Skriv ned hvad du træner, men ingen hård træning

Dag 1 før test

– Træning: Skriv ned hvad du træner, men ingen hård træning

– Kost: skriv ned hvad du spiser til aftensmad

Testdag

– Skriv ned hvad du spiser fra du står op og indtil du skal testes

Undlad at spise de sidste 3 timer inden testen. Alm vand er OK, men ingen energiprodukter eller lign.

Jeg kan ikke tilbyde dig noget for at deltage, men du får en række nyttige testresultater du kan bruge til at optimere din træning. Jeg vil løbende blogge om de enkelte testresultater, samt lave en sammenfatning og konklussion over de test vi får lavet.

Hvordan kan jeg deltage?
Hvis du kunne tænke dig at være testperson, så send en mail til ole@multitesta.dk. Skriv lidt om dig selv, hvad du træner til og hvor meget du træner.

Har du erfaringer med rødbedejuice? Kan det booste præstationsevnen eller giver det blot sjov (rød) urin?