Kontinuitet i din træning – usexet, men vigtigt for din langsigtede succes
21. Nov, 2011 af Ole Stougaard

World Class Triathlete Torbjørn Sindballe

Vi er kommet til den tid af året, hvor folk er begyndt at få defineret deres mål for 2012. Jeg har været i kontakt med mange i de seneste uger, der er blevet inspireret af dette års store begivenheder på dansk grund, og om som nu selv vil prøve kræfter med Nykredit Copenhagen Marathon, KMD Challenge Århus eller KMD Challenge Copenhagen.

Andre igen vil køre La Marmotte, Løbe Hamborg Marathon eller køre Lanzarote Ironman

Det er klart, at når der endelig er sat kryds i kalenderen og kursen er lagt, så er alle top-motiverede til at få trænet så optimalt som muligt. Så spørgsmålene om træning kommer i disse dage til mig i en lind strøm…

Skal jeg træne intervaller eller mange timer? Hvad er den optimale puls i forhold en maraton eller ironman? Skal jeg købe et Garmin-ur, så jeg kan måle den præcise distance jeg får trænet? Er det bedre at løbe før morgenmaden eller sent om aftenen? Må jeg drikke alkohol og gå til de årlige julefrokoster eller skal blive hjemme og sidde med benene oppe for at restituere?

Det er alt sammen gode og fornuftige spørgsmål at stille, men de kommer bare på et alt for tidligt tidspunkt i forløbet.

Detaljer er vigtige, men de bliver først vigtige i det øjeblik, at alt det basale er kommet på plads. Og det mest basale i en træningsplan er at få trænet!

Jeg plejer at opfordre mine atleter til at fjerne fokus fra detaljerne, og så i stedet “bare” fokusere på at få trænet. De fleste er ikke vant til at træne regelmæssigt over en lang periode, så det at vænne sig til at finde tid i kalenderen til at få trænet 3-5 gange om ugen, og rent faktisk at få det gjort, er en meget større udfordring de fleste regner med. Hvor svært kan det da være?

Men det kræver faktisk enormt meget fokus og energi.

Derfor anbefaler jeg altid at atleterne beviser over for sig selv, at de over en periode på 8-12 uger er i stand til at få trænet 3-5 gange om ugen, inden de begynder at tænke på detaljerne. Det er super fint at få vejledning og coaching i den periode, således man får hjælp til at få struktur på træningen.

Og det er også således, at hvis du går fra næsten ingen træning, til at træne fast 3-5 gange om ugen, så bliver du bedre – uanset hvad du specifikt træner.

Desuden sker der en masse forandringer med kroppen og dit mindset, som former dig, og som hjælper dig med at give svar på mange af de spørgsmål du har.

Så vær tålmodig. Fokuser på kontinuiteten og glem detaljerne for en stund. Lad en træner guide dig igennem processen. Selvom træningen er meget simpel, så bliver du alligevel meget meget klogere (på dig selv).