Kan rødbedejuice forbedre din præstationsevne eller giver det dig kun sjov urin?
23. Maj, 2013 af Ole Stougaard

Kan rødbedejuice forbedre din præstationsevne eller giver det dig kun sjov urin?

Rødbedejuice er et af de “kosttilskud” der i de seneste par år har fået en del omtale i medierne.

Det hænger sammen med at videnskabelige undersøgelser har dokumenteret en præstationsfremmende effekt hos udholdenhedsatleter. Senest har et studie vist, hvordan rødbedejuice i form af Beet-It forbedrer tiden til udmattelse ved hårdt cykelarbejde.

Man mener at præstationsfremgangen kan relateres til rødbedejuicens høje indhold af nitrat.

Nitrat (NO3) er en forbindelse man finder i forskellige planter, hvor rødbeder er en af de planter med det højeste indhold. I kroppen bliver nitrat under de rigtige omstændigheder omdannet til nitrit (NO2) og videre til NO. NO er det interessante molekyle i denne her sammenhæng, idet det fungerer som et signalmolekyle der får vores blodkar til at udvide sig. Når blodkarrene er udvidede kan der selvsagt flyde mere blod igennem. Derudover er der noget der tyder på, at NO også har betydning for energiproduktionen i vores celler. Hypotesen er derfor at en øget blodgennemstrømning og en bedre energiomsætning i cellerne resulterer i en bedre udholdenhed og med iltoptag og dermed en forbedret præstationsevne.

Ud over at der er undersøgelser der viser en positiv effekt, så er der omvendt også undersøgelser, hvor det ikke har været muligt at påvise en positiv effekt på præstationsevnen. Så det er ikke muligt entydigt at konkludere om det virker eller ej, og det kan meget vel være således, at det afhænger af den enkelte atlet.

Et af de produkter der findes på det danske marked er Beet-It, som er koncentreret rødbedejucie, og samtidig også det produkt der har været anvendt i nogle af undersøgelserne.

Jeg kan fortsat godt lide at nørde lidt med idrætsfysiologi, træning og test, så jeg har aftalt med Beet-It-importøren at jeg laver et lille (uvidenskabeligt) ministudie på effekten af Beet-It rødbedejuice.

Jeg planlægger at teste en lille gruppe i forhold effekten på VO2max samt en anden lille gruppe i forhold til evnen til at køre længere/træde flere watt på en progressiv trappetest. På VO2max testen vil vi måle på iltoptagelsen med mit Aeroman iltoptagelsesudstyr og på trappetesten måler vi løbende på både iltoptagelse og laktat.

Der er desværre ikke tale om et blindt studie med placebo, idet placebo-juice har vist sig at koste spidsen af en jetjager, så testpersonerne ved når de bliver testet med Beet-It.

Så det er ikke materiale til en videnskabelig artikel, men vi kan få nogle praktiske erfaringer med rigtige atleter på forskellige niveauer og se om der er en målbar effekt.

Når detaljerne er på plads, så kommer der et nyt blogindlæg, hvor du kan læse mere om forsøget og hvor du har mulighed for at melde dig frivilligt som testperson.

Hvis du mener at de studier der har vist en positiv effekt på præstationsevnen er argumentation nok, så kan du kontakte mig på ole@multitesta.dk, hvis du ønsker at bestille Beet-It rødbedejuice.