Kadence under løb – benarbejde eller ændring af støtteben?
14. Jun, 2011 af Ole Stougaard

boy running

Mange løbere bruger deres kadence som en metode til at ændre farten. De fokuserer på at øge kadencen, hvis de vil løbe hurtigere, og omvendt reducerer de kadencen, hvis de vil løbe langsommere.

Det er en udbredt misforståelse, at vi på den måde aktivt kan bruge kadencen som et middel til at ændre farten.

Sådan hænger tingene ikke sammen når vi løber.

Dybest set er vores løbekadence styret af vores løbefart. Jo hurtigere vi løber, jo højere kadence er vi nødt til at have. Usain Bolt brug for at løbe med 280-290 skridt per minut for at løbe 9.6 sek på 100 meter. For at jogge har vi brug for 180 skridt per minut.

Lidt mere teknisk så udspringer alt det vi gør når vi løber fra vores faldvinkel. Faldvinklen giver os både farten og kadencen.

Det handler altså ikke om at flytte fødderne men derimod om at flytte sin krop (kropsvægt) fremad. Med andre ord, så flytter vi kropsvægten fra det ene ben til det andet, og det er denne flytning der dikterer vores kadence.

Når du løber handler det om at lade dit tyngdepunkt styre, hvor hurtigt du løfter fødderne.

Mærk efter og fornem hvornår kroppen lander og hvordan kroppen efterfølgende fjedrer let opad. Det er i det øjeblik du skal løfte standbenet. Det kræver minimal muskelindsats i og med der ikke er noget vægt på benet, og fordi elastisk energi og reaktionskraften hjælper dig med at få foden opad.

Hvad der samtidig sker med den løftede fod skal du lade forblive i det ubevidste.

Bare lad det ske, og så lander din fod og din krop på præcis samme tid, synkroniseret , i henhold til naturens love og selvfølgelig med den helt rigtige kadence.