Kadence i løb
23. Feb, 2012 af Ole Stougaard

michael johnson sprinting

Kadence i løb handler om at flytte vores kropsvægt fra det ene ben til det andet.

Mange tror fejlagtigt at det handler om at flytte benene hurtigt, hvilket blot resulterer i en masse arbejde uden egentlig fremdrift. Og så bliver løb anstrengende.

Vi skal lære at lytte til kroppen og fornemme hvordan vi lander med hele vores kropsvægt, akkumulere energien i vores muskel-sene kompleks for så til sidst at få frigivet energien samtidig med at vi falder fremad.

I det øjeblik kropsvægten forsvinder fra stand-benet skal vi lære at løfte foden og så ellers vente på at vi igen lander med hele vores kropsvægt på det modsatte ben.

Det er denne rytme der styrer vores kadence – intet andet.

Når vi løber i en given fart så er den optimale kadence der hvor vi løfter foden let og hurtigt og lander lige under kroppens tyngdepunkt.

Den mindste kadence vi bør løbe med er 180 skridt per minut. Det er først når vi kommer op over denne frekvens, at vi for alvor får glæde af muskel-sene kompleksets elastiske egenskaber.

Jo hurtigere vi løber – eller rettere jo mere vi falder – jo hurtigere skal vi også løfte fødderne. Det betyder at kadencen stiger med stigende hastighed og nærmer sig 300 skridt per minut, når verdens bedste sprintere løber pænt under 10 sekunder på 100 meter.

Det er f.eks. derfor at mange af os har svært ved at løbe ned af bakke. Løb ned af bakke resulterer i en stor faldvinkel og en høj fart, hvilket stiller meget store krav til vores kadence. Og de fleste løbere er ikke vant til at bevæge benene så hurtigt, og så kommer vi bagud og ender ud i de lange opbremsende skridt.

Så når du løber så fokuser på at løfte fødderne så hurtigt du kan efter kontakten med underlaget. Den dag du mestre de små lette løft er du ikke et sekund i tvivl. Dit løb bliver med et meget meget lettere.

En af de bedste teknikøvelser til at træne de små lette løft er den såkaldte Pony-øvelse. Lav gerne 3-4 x 50 pony´s på hver eneste løbepas og læg mærke til, hvilken effekt det har på din kadence.

Du kan også med fordel se denne youtube med Dr Nicholas Romanov, hvor han på en god måde forklarer forskellen mellem “benarbejde” og “flytning af kropsvægt”

‎”It is critical to bear in mind that a high stride frequency does not demand a huge muscular effort. On the contrary, you should do everything in your power to avoid unnecessary effort and tension.

Concentrate and use your muscular elasticity to pull your foot just off the ground, making only the effort necessary to break the point of contact between foot and ground.

Focus your efforts on carefully synchronizing your increased stride frequency with the rate at which your body is falling forward and you will soon be running faster…and further… than you would ever have imagined.” (The Importance of Rapid Stride Frequency, from the book the Pose Method of Running)