Jan kiggede forbi, og fik “ny” løbestil på 60 min
21. Aug, 2014 af Ole Stougaard

Jan kiggede forbi Multitesta, og fik "ny" løbestil på 60 min

Forleden dag kom Jan forbi mit kontor i Exerzice – Squash og Fitness for at få lavet en løbestilsanalyse med henblik på at få forbedret sin løbeteknik, og få has på en løbeskade.

Jan havde/har døjet med en del problemer med sine lægmuskler – især fiberskader – samt ømhed omkring akillessenen.

Det er en klassisk problematik for en del mænd, der tidligere har spillet fodbold, og Jan er netop én af dem.

Da Jan kom løb han på denne måde:

Jan er et meget godt billede af, hvordan det ser ud når de fleste løber. Jan lander på hælden lidt foran kroppen, han ruller hen over foden, og han afslutter med at strække bagerste ben og komme meget langt op på tæerne/forfoden inden foden slipper underlaget.

I min optik så skyldes lægproblemerne ikke så meget det, at han sætter foden i jorden foran kroppen, men mere at han dels har en lang kontakttid med jorden, dels at han i den sidste del af skridtet får stor belastning på læg og akillessene i forbindelse med at han kommer så meget op på tæerne/forfoden og strækker benet.

Uanset skadestype så gælder det helt overordnet om at reducere den unødvendige belastning på kroppen mest muligt, hvilket jeg tidligere har skrevet gøres ved at lære løberen at løfte sine fødder aktivt fra jorden.

Resultatet er at landingen flyttes tæt ind under kroppen. Det medfører også en højere kadence, kortere skridtlængde og kortere kontakttid med jorden.

Så den første instruks Jan fik var at begynde at løfte fødderne aktivt når han løber.

Det kom i første gang til at se sådan her ud:

Som du kan se, så har Jan virkelig fået fat i det aktive løft, ja faktisk så meget, at han nu løfter fødderne for meget, hvilket koster unødvendige kræfter.

Det kan som en begyndelse være OK at løfte for aktivt, således du som løber virkelig får en fornemmelse af, hvad det vil sige at løfte fødderne.

Læg også mærke til, hvordan landingen er kommet meget mere ind under kroppen og frem på den forreste del af foden.

Det næste vi arbejdede videre med var at få Jan til at løfte fødderne mindre aktivt og dermed også hurtigere, og det kom herefter til at se sådan her ud:

Vi brugte den dag cirka 45 minutter på træningen, og resultatet er meget tilfredsstillende.

Er det nu så perfekt løbeteknik? Nej, slet ikke, men Rom blev heller ikke bygget på én dag.

I stedet for at arbejde med flere detaljer og fylde mere viden på Jan, så blev han sendt hjem med et tekniktræningsprogram, som han skal øve sig på i de kommende par uger inden vi ses igen til en ny tekniktræningssession.

Det er ikke altid der er praktisk muligt at ses hyppigt med en løber, og i de tilfælde bruger jeg lidt mere tid på at fintune løberens teknik, ligesom opfølgning så foregår via email, hvor løberen efter nogle uger sender mig en video, jeg så giver feedback på.

Jan tog fra Exerzice – Squash & Fitness den eftermiddag som en “ny” løber, og med en rigtig god fornemmelse af, at han med teknikforbedringen (og supplerende træningsøvelser og øvelser med foamroller) kan komme sine lægproblemer til livs.

Døjer du med tilbagevendende løbeskader? Så overvej at få lavet en løbestilsanalyse hos en løbeteknik-certificeret løbeinstruktør.