Ironman-maraton – de fleste triatleter kan blive bedre til at disponere med deres kræfter
2. Sep, 2014 af Ole Stougaard

ironman-maraton

Jens Jakob Andersen, der har websitet iloebesko.dk, har lavet en ganske fin og interessant undersøgelse på de afsluttende maratontider ifm det nyligt afholde KMD Ironman Copenhagen.

Jeg plejer altid at sige til mine atleter, at de bedste maratonløb løbes progressivt. Det vil sige, din sidste halvmaraton skal være mindst lige så hurtig, og gerne hurtigere end din første halvmaraton, og det er sådan verdensrekorder på de lange distancer typisk bliver sat.

Det samme gælder for så vidt også den afsluttende maraton på en ironman, om end det her er en større udfordring i og med du trods har akkumuleret en del træthed, og brugt en stor del af din energi, inden du begiver dig ud på de sidste 42 km løb.

Alligevel er det ingen dum idé at have det som sit mål, hvilket uden tvivl er lettere sagt end gjort. Selvom du starter ud langsomt på en IM-maraton, så bør du rent faktisk løbe langsommere endnu.

Den undersøgelse som Jens Jakob har lavet viser, at langt de fleste deltagere starter ud alt for hurtigt i forhold til det tempo de løber med mellem kilometer 35 og 40.

maratondisponering

Med andre ord, så sker der et meget stort fald i tempoet fra start til slut.

Det giver i mine øjne en sluttid der er langsommere end hvad du ellers ville kunne have gennemført på, hvis du havde været i stand til at løbe et mere veldisponeret løb (samt cyklet lidt langsommere)

Tag og læs Jens Jakobs sammenfatning af undersøgelsen her: Den gennemsnitlige IRONMAN