Hvis du gerne vil tabe dig, så gå sulten i seng
22. Apr, 2014 af Ole Stougaard

Hvis du gerne vil tabe dig, så gå sulten i seng

Vægttab på den simple måde. Måske ikke den “sundeste” metode, men den virker altså….

På denne her tid af året oplever jeg altid, at nogle af de atleter jeg træner beklager sig over, at de hen over vinteren ikke har formået at tabe de 3-5 kilo de gerne ville have tabt.

Og der er ingen tvivl om at vægttab på nogle måder er en svær størrelse.

Det er super let at regne den ud og planlægge vægttabsprojektet, men det er mega svært at gennemføre i praksis. Måske fordi vi er vanemennesker og meget glade for mad.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har nikket til et vægttabsforslag fra en atlet – jeps, gå du bare i krig med det – uden er der sker noget som helst.

Vil du gerne tabe dig, så kræver det at du indtager færre kalorier end du forbrænder. Det er måske nok den meget forenklede udgave, og mange vil sikkert mene at andre faktorer er mindst lige så vigtige. Men det er ofte også disse mange andre faktorer vi forsøger at tage højde for, der komplicerer det hele, og gør at vi mislykkes inden vi overhovedet kommer i gang.

Vi vil gerne have det perfekte vægttab, og derfor lykkes vi aldrig eller kun meget sjældent.

Derudover vil vi ofte gerne binde vægttabet op på nogle enkelte mirakelting – hvis jeg nu begynder at spise dit eller dat, så kommer det hele af sig selv.

Det er ikke sjældent jeg får en mail eller sms med denne ordlyd: “Hej Ole, Har du hørt om XX? Det skulle efter sigende være super godt at spise. Jeg har derfor tænkt at begynde at erstatte YY med XX. Hvad siger du til det?”

Virker dette? Nope

Hvad virker så?

Min første indskydels er altid: Hvad med at prøve at lade være med at spise! Sværere er det faktisk ikke.

Senest har jeg anbefalet en af mine atleter at han spiser sin morgenmad, sin formiddagssnack og sin frokost som han plejer, og så stopper han med at spise indtil han står op næste morgen.

Og ja, du kommer helt sikkert til at gå sulten i seng, men det er ikke spor farligt. Bare fordi du føler sult er det ikke ensbetydende med at du behøver at spise. Du kan jo bare lade være. Tænk på noget andet og kom videre…

“Jamen, går mit stofskifte så ikke i stå, hvis jeg ikke spiser fra kl 13 til 08 næste morgen?”

Måske i længden, men på ingen måder på den korte bane.

Og jo, vi søger altid efter gode argumenter for ikke at hoppe på kuren og i stedet spise, men igen, uanset hvor gode disse argumenter så end måtte være, så prøv bare i et par dage, en uge eller et par uger at gøre det, og se hvad der sker.

For disse atleter handler det ikke om at ændre kostvaner og på den måde komme ned i vægt. Det handler i højere grad om nu og her at smide 3-5 kg og så ellers komme videre på den sportskost de spiser, og hvor de er vægtstabile. Vægttabet er for dem en krig der skal vindes så hurtigt som muligt, og jeg fristes næsten til at sige at det er ved at “lukke munden og lette røven”.

Og det er absolut ikke sjovt mens det står på, men livet er ikke altid lutter lagkage. Og som bonus, så giver dette dem karakter og viljestyrke der gør deres kommende maraton, La Marmotte eller Ironman til en hyggetur. Det er for de fleste atleter sværere at smide 5 kg end det er at gennemføre deres sportlige mål.

Så hvis du virkelig gerne vil tabe dig, så gør noget ved det. STOP med at spise og gå sulten i seng. Ikke resten af livet, men en uge eller fire…