Hvad har jeg lært af GO’ Maraton?
29. Maj, 2012 af Ole Stougaard

GO Maraton 2012

Jeg har siden december haft et samarbejde med TV 2 NET, hvor vi i fællesskab har kørt et løbeprojekt med fokus på Nykredit Copenhagen Marathon eller en selvvalgt halvmaraton.

Med Nykredit Copenhagen Marathon veloverstået er der også sat punktum for GO’ Maraton 2012.

Jeg havde på forhånd ikke gjort mig så mange overvejelser i forhold til mål og forventninger, og jeg var blot glad for at få lov til at hjælpe en masse løbere med råd og vejledning gennem artikler på tv2.dk samt i form af en gratis træningsplan.

Jeg synes at vi fik udviklet en rigtig god træningskalender og et godt setup med levering af en ugentlig træningsplan via e-mail til løberne.

I løbet af januar kom der rigtige mange brugere, og til min store glæde har langt de fleste holdt fast i forløbet. Således har der ikke været en særlig stor framelding hen over foråret.

Hvis løbere er sprunget fra GO’ Maraton undervejs i forløbet, har de haft mulighed for at give os lidt feedback på projektet, og det samme har været muligt her efter afslutningen.

Der har været meget stor tilfredshed med træningsplanerne og selve setup´et med træningskalender, træningspas og ugentlig mails. Motiverende træningspas og en simpelt og brugervenligt web-interface.

På spørgsmålet om, hvorfor en løber er sprunget fra GO’ Maraton har der været tre begrundelser, som tilsammen dækker 99% af alle årsager der er givet. Løberne har svaret følgende til årsagen til deres framelding (i tilfældig rækkefølge):

1) Jeg har fået en LØBESKADE
2) Træningsplanen DUR IKKE til mig
3) Træningen DUR IKKE LÆNGERE til mig

For mig kommer det ikke som nogen overraskelse at det ser sådan ud, og det understreger følgende:

  1. Løbeskader er en væsentlig årsag til at folk stopper med at løbe. Jeg har uofficielle data på at det tager 8 uger restituere oven på en løbeskade, så der er ikke noget at sige til, at det er en motivations-dræber.
  2. En generisk træningsplan i sig selv kan ikke forebygge at løbere bliver skadede. Jeg tror personligt på at et meget meget vigtigt element i kampen for at forebygge løbeskader er, at folk lære at løbe rigtigt. Korrekt løbeteknik er vigtigere end en træningsplan, og det er et område der bør prioriteres i de kommende år blandt trænere, fysioterapeuter osv.
  3. Generiske træningsplaner i sig selv har en begrænsning. Det er selvsagt umuligt at tilgodese alle løbere når en maratonplan tilbydes til 3 niveauer. Skal en træningsplan bruges af alle, så kræver det at den er personlig tilpasset til løberens træningsbaggrund, målsætning, tid til træning osv. Skal vi behandle folk ens, så skal vi behandle folk forskelligt (Citat: Middelfart Sparekasse)
  4. Selvom en generisk træningsplan dur til at begynde med, så opstår der en stor udfordring, hvis løberen af en eller anden grund ikke får fulgt træningsplanen i en periode. Hvordan kommer man så videre? Man springer fra!

For mig er både løbeteknik og træningsplaner to fokusområder, hvor jeg ønsker at gøre en forskel til gavn for alle løbere.

Jeg ønsker at se flere glade, motiverede og ikke-skadede løbere nyde at følge en personlig udarbejdet træningsplan, som løbende tilpasser sig til løberens træning og sikrer at løberne når deres personlige mål.

I min verden er løsningen på træningsplans-udfordringen Multiquark AI Træning mens Poserunning/løbeteknik er svaret på færre skader