Hvad er dit mål for 2013?
4. Jan, 2013 af Ole Stougaard

Hvad er dit mål for 2013?

Vi har netop taget hul på et nyt år, og traditionen tro er det tiden for nytårsfortsæt, og gode intentioner om mere motion og sundere livsstil.

Hvis du vil øge sandsynligheden for at dit nytårsfortsæt bliver en succes, er der en række ting du med fordel kan være opmærksom på:

Din motivation er din vigtigste drivkraft

Vores motivation er det som former vores hverdag, og den influerer på de beslutninger vi tager. Vi går gerne både igennem ild og vand, hvis bare vi er motiverede. Om du på en kold og regnfuld vinteraften vælger at gennemføre din træning eller om du i stedet for smider dig på sofaen er dikteret af din motivation.

Du gør derfor klogt i nøje at overveje, det mål du sætter dig for at nå? Brænder du 110% for at nå målet, eller er din beslutning mere et udtryk for, at du føler at du bør leve sundere, fordi det siger din omverden at du bør!

Skriv dit mål ned på et stykke papir, og tilføj hvorfor dit mål er vigtigt for dig.

Planlæg din vej til målet

Når du har fået defineret din målsætning, så find ud af, hvad der skal til for at nå målet. At nå et mål kræver at du kontinuerligt over en længere periode, arbejde med de ting der skal til for at nå målet. For at det skal lykkes bør du udarbejde en detaljeret plan, der dag for dag, og uge for uge fortæller dig, hvad du skal gøre.

Din plan vil hjælpe dig med at holde fokus, og den vil give dig sikkerhed for at du er på rette vej, selvom ændringerne ikke er synlige fra dag til dag.

Hold løbende øje med din fremgang (eller mangel på samme)

For at få vished om, at du bevæger dig i den rigtige retning, så test/mål dig selv med jævne mellemrum. Er dit mål at komme ned i vægt, så vej dig selv en gang om ugen. Ønsker du at blive en bedre/hurtigere løber, så test dig selv på f.eks. 3 km med jævne mellemrum.

Feedback fra test/målinger gør det muligt at korrigere på tingene, hvis det ikke går som forventet.

Læs Stephen Coveys “De 7 gode vaner”

Jeg har flere gange brugt Stephen Coveys “De 7 gode vaner” som skabelon, når jeg gerne vil ændre på nogle ting. Bogen indeholder en mere detaljeret beskrivelse af, hvad du dels selv kan gøre, dels hvad du kan gøre sammen med andre for at skabe forandring.

De 7 vaner handler om følgende:

1) Vær proaktiv
Som menneske er du ansvarlig for dit eget liv. Vi har den uafhængige vilje til at træffe vores egne valg og beslutninger, og dermed tage ansvar over for de valg du tager. Du har friheden til at vælge din egen skæbne og vej.

2) Begynd med slutningen
Alle ting er skabt to gange. Først, er det de mental konceptualisering og visualisering, som så fører videre til selve handlingen. At blive din egen skaber betyder at du skal planlægge og visualisere, hvad du vil gøre for at opnå dit mål, og derefter gå ud og skabe det.

3) Gør det første (vigtigste) først
Med din selvstændige vilje, kan du skabe slutningen som du ønsker at den skal være. En vigtig del af dette er evnen til at prioritere og planlægge din tid. Du bør prioritere dine opgaver i forhold til, hvad der er vigtigst at løse for at du når dit/dine mål.

4) Tænk win / win
Hvis du mener at der er en bedre måde at opnå et mål, som samtidig er til gensidig gavn for alle involverede, så er det en win / win løsning. En god beslutning er en, som alle parter har det godt med, og hvor alle føler sig forpligtet i forhold til handlingsplanen. Personlig succes skal ikke opnås på bekostning af andres succes.

5) Søg først at forstå, derefter at blive forstået
Hvis du er en god lytter, og du tager dig tid til at forstå det som der bliver sagt, så vil det hjælpe dig med at formidle dine egne holdninger, planer og mål på en god og forstående måde. God kommunikation er et spørgsmål om en god evne til at kunne lytte og høre efter hvad der bliver sagt, derefter at analysere og forstå indholdet, inden at du kommunikerer dit svar tilbage.

6) Skab synergi
Synergi er når 2+2 = 5. For at skabe synergi kræves et godt samarbejde og gensidig tillid, samt at du er åben over for nye løsninger. Den bedste løsning er hverken din egen, modpartens eller et kompromis. Den bedste løsning er den løsning I bliver enige om i fællesskab.

7) Slib saven
For at du kan fastholde din evne til at arbejde effektivt og hårdt, så er det nødvendigt at du også prioriterer at restituere og genopbygge de fysiske og mentale ressourcer. For at skabe balance i livet, så skal det “hårde arbejde” suppleres med gode kost-, motions- og søvnvaner og med aktiviteter som for eksempel meditation, læsning og afslapning.