Hvad en træner træner
11. Jan, 2011 af Ole Stougaard

Ole Stougaard Norseman 2006

Det er snart en del år siden jeg sidst jagtede de store sportslige mål.

Det har dog ikke fået mig til at stoppe med at træne, da det at få motion og til tider også udfordre min fysiske kapacitet begge er vigtige ingredienser i en hverdag, hvor jeg skal trives og have overskud.

I 2011 har jeg valgt at prøve kræfter med Barcelona Maraton. Her er vi en lille flok Multitesta-atleter der tager afsted på en fælles tur. Inden da kører jeg sammen med Multitesta-atlet Michael Holm Johansen 200 km brevet-cykelløb i Athen. Jeg skal også være cykelguide for BravoTours på Mallorca i en uges tid. Men bortset fra det, får jeg ikke luftet racercyklen ret meget

Udover det tidlige forårsmaratonløb tygger jeg også lidt på, om jeg skal deltage i mit første 100 km løb. Min 6 timers-debut gav lyst til mere, og en kvalifikation til VM er bestemt inden for rækkevidde. Tiden må vise, om jeg kan finde drivet til at løbe 100 km, men ellers skal der nok dukke nogle andre løb op hen over året, som jeg vælger at deltage i

Frem mod maraton ser min træningsuge typisk ud som følgende

Mandag: løb 30-45 min, enten restitution eller inkl nogle korte intervaller. Dertil ca. 20 min styrketræning i Fitness World

Tirsdag: morgenløb, inkl 6-8 km tempo eller interval. Det kan f.eks. være 2×3 km eller 4 km + 2x2km

Onsdag: træningsfri

Torsdag: løb, enten interval eller tempo. Forsøger at variere det meget, så jeg får løbet et bredt spektrum af tempi

Fredag: spinning i Fitness World (er instruktur :-) + 20 min løb, inkl 5×1 min fuld speed + 15-20 min styrketræning

Lørdag: træningsfri

Søndag: løb, distanceløb og senere nogle enkelte pas i maratontempo