Husk at være mindful – arbejd med det i din træning
22. Jan, 2010 af Ole Stougaard

mindfullness

Når vi træner flyver tankerne ofte af sted. Det kan være at du vender og drejer nogle ting, som du tumler med i din hverdag, at du tænker på de ting du skal huske at få gjort, eller om hvad der vil være bedst at træne i forhold til dit hovedmål – intervaller eller distance? Det er helt naturligt at vi gør dette, og det skal der også være plads til. Men vores træning er også en rigtig god anledning til at fokusere på nuet, være mindful.

Når vi er fysisk aktive lukker vi lidt ned for venstre hjernehalvdel, der er kendetegnet ved logisk, rationel og analytisk tænkning. I stedet bliver der åbnet mere op for højre hjernehalvdel, som er den kreative, intuitive og følelsesbetonet del af hjernen. Vi bruger den til at tænke i billeder, lyde og rummelighed. Der er med andre ord en åbning, der gør det lettere for os at arbejde med den svære kunst det er, at være til stede nu og her, og ikke i fortiden eller i fremtiden. Du kan både være opmærksom på de ting der foregår omkring dig, eller du kan kigge indad og mærke dig selv

Et af mine favoritsteder er 2,5 kilometer langs Odense Å, der starter inde ved Munkemose tæt på centrum og slutter ude ved Skovsøen. Turen rummer mange muligheder for at være mindful. For eksempel passerer jeg OB´s boldbaner, hvor der stort set altid er livlig aktivitet. Det kan være det er OB´s SAS liga hold der træner, eller det kan være en flok miniputspillere der tonser af sted efter den lille runde kugle. Der er også et stykke langs Odense Zoo, hvor både dyr, legende børn på legepladsen og friturelugten fra cafeteriet giver anledning til at være mindful. Andre steder er der bare sti, og her kan jeg kigge indad og mærke hvordan kroppen arbejder. Jeg kan for eksempel lytte til vejrtrækningen, fokusere på af løfte foden op under balden, og mærke om det første tryk mod jorden i forbindelse med landingen er på fodbalden eller på hælen. Jeg bliver aldrig træt af den tur.