Løbestudie: højere kadence = færre løbeskader
25. Apr, 2012 af Ole Stougaard

løber på træningstur

Når jeg er ude at løbe kan jeg tydeligt mærke, at når jeg øger kadencen, og derved gør min “skridtlængde” kortere, så bliver belastningen på mine ben mindre.

Jeg har tidligere skrevet om at lange skridt og en hællanding foran kroppen er som at løbe med håndbremsen trukket. Og jeg tror at mange skader kan relateres til netop hællandingen foran kroppen, fordi vi ikke er skabt til at absorbere “bremsekraften” for hvert skridt i vi tager.

Der er lige blevet publiceret et nyt løbestudie – Step Frequency and Lower Extremity Loading During Running – der understøtter min fornemmelse.

En gruppe løbere er blevet bedt om at løbe med forskellige løbekadencer. For hver kadence har de med en kraftplatform målt på bl.a. “Vertical ground reaction force”. Vertical ground reaction force fortæller os noget om, hvor høj en belastning der er på benet i forbindelse med landingen, og vertical impact peak (VIP) er blevet kædet sammen med løbeskader.

Vertical ground reaction force in Running    Step Frequency and Lower Extremity Loading During Running

Resultatet af dette studie viser, at når du øger kadencen så reduceres VIP. Hvis det er korrekt at der er en sammenhæng mellem størrelsen af VIP og skader, så peger dette studie i retning af, at du med fordel kan arbejde på at øge din løbekadence.

Løberne løb med 6.40 min/km og deres foretrukne kadence var ved denne fart i gennemsnit 164 skridt per minut. Det mindste VIP blev målt ved 193 skridt per minut.

Skader kommer fordi at vi belaster kroppen forkert i forhold til det vi at skabt til og dette resultat understøtter antagelsen om, at vi som mennesker er skabt til at løbe med langt højere kadence, end mange løbere praktiserer i dag.