Historien om god løbeteknik skal fortælles ofte
15. Maj, 2012 af Ole Stougaard

Historien om god løbeteknik skal fortælles ofte

Jeg synes at det er meget vigtigt at sprede budskabet omkring løbeteknik, og at løbeteknik er en færdighed der kan læres, forfines og optimeres. Resultatet er færre skader, lettere og mere frit løb samt mere fart.

I går aftes havde jeg taget turen til Hjarup, hvor 14 løbere fra Hjarup Runners var mødt op til en løbeworkshop med fokus på løbeteknik. Jeg holder utroligt meget af disse løbeworkshops. Det er altid stort engagement og høj motivation samt masser af grin og smil på læben.

Jeg arbejder altid med at kombinere teori med kropslig læring, og der er synergieffekt ved at koble de to ting sammen på én gang. På en eller anden måde så lærer vi bare bedre, når det er koblet til aktivitet og bevægelse.

Mange kunne mærke effekten allerede under gårdsagens seance, og jeg tipper at alle vil bruge de kommende løbepas på at reflektere over den måde de løber på, og ikke mindst vil de eksperimentere med løbeteknikken og søge letheden.

Det perfekte løb er når du mærker “ingenting”. Kan du mærke belastning og at du bruger dine muskler når du løber, så vær sikker på, at så er det fordi at du gør noget forkert…

Ud over løbeworkshops så har jeg også jævnligt en-til-en løbetekniktræning. I torsdags var Henrik Olsen forbi, og jeg synes der er et par oplevelser der er værd at dele med alle.

Henrik havde booket en tid, fordi han holder meget af at løbe. Men løbeglæden får ikke rigtigt lov til at blomstre idet han gang på gang bliver løbeskadet. Samtidig oplever Henrik løb som værende meget hårdt. Henrik vil gerne løbe hurtigt, men der skal ikke meget tid for at hans fysiske kapacitet når sit limit og sætter en stopper for de ambitioner.

Som så mange andre så var Henriks billede at et godt, effektivt og hurtigt løb lige med lange skridt. Måden at løbe hurtigere er ved at tage nogle længere skridt…

Så det krævede hårdt mentalt arbejde for Henrik at forene sig med det modsatte, nemlig at vejen til skadesfrit og hurtigre løb er at øge kadencen og gøre skridtlængden kortere.

Men Henrik fik nogle tydelige indikationer på at det virker. Vi lavede et par meget simple test på løbebånd:

Test 1: Konstant fart

Først så testede vi oplevelsen af belastning ved en konstant fart. Dels så løb Henrik med de vanlige lange skridt dels eksperimenterede han med de nylærte korte skridt og den høje kadence. Målt på en subjektiv oplevelse var resultatet

Lange skridt = anstrengende
Korte skridt = let

Konklussion: ved sammen hastighed føles det meget lettere at løbe med korte skridt og høj kadence.

Test 2: Maksimal fart

Efterfølgende skruede jeg efter anmodning fra Henrik hastigheden op på 16 km/t. Før mødet i dag havde Henrik aldrig kunne løbe 16 km/t på et løbebånd. I dag ramte han 16 km/t med god teknik og holdt denne fart ganske længe.

Konklussion: Med en optimeret løbeteknik kunne Henrik sætte ny fartrekord på løbebånd. Ved den samme træningstilstand er teknikken den begrænsende faktor.