Forbedrer Poserunning din løbeøkonomi?
23. Dec, 2013 af Ole Stougaard

Forbedrer Poserunning din løbeøkonomi?

Af en eller anden grund er begrebet løbeøkonomi for mange blevet en målstok for hvor god du er som løber, eller om det er værd at kaste dig over en ny træningsform eller løbeteknik.

Jeg bliver ofte spurgt om dit eller dat forbedrer ens løbeøkonomi, ligesom mange spørger om Poserunning vil forbedre deres løbeøkonomi. Som om at det er den afgørende faktor for, om de vil skifte løbestil.

Løbeøkonomien er et udtryk for hvor meget ilt du bruger på at løbe 1 km. Din maksimale iltoptagelse er i sidste ende din begrænsende faktor for hvor meget ilt kroppen/musklerne kan optage. Så kan du strække din maksimale kapacitet mest muligt ved at bruge så lidt ilt som muligt på at løbe, så er det ikke uvæsentligt.

Tager du de idrætsfysiologiske briller på, så anses VO2max, løbeøkonomi og din syregrænse, som de tre vigtigste parametre der forklarer en eliteløbers meget høje niveau.

Verdens bedste løbere besidder således et meget højt kondital (80+), en rigtig gods løbeøkonomi (160-190) samt en høj syregrænse (90%+ af VO2max).

MEN, er de blevet gode fordi de scorer højt på ovenstående parametre eller er disse faktorer et resultat af at de er blevet gode – at de har trænet rigtigt meget i rigtigt mange år?

Jeg tror mest på det sidste, hvorfor jeg træner mine løbere med henblik på at de skal blive hurtigere og ikke med henblik på at de skal forbedre VO2max, løbeøkonomi og syregrænse.

Løbeøkonomi

På papiret så bør Poserunning umiddelbart medføre en bedre løbeøkonomi i og med at Poserunning i bund og grund handler om at skære alle unødvendige bevægelser væk, minimere opbremsning og brug af muskelkraft.

Alligevel tøver jeg med at sige at du vil forbedre din løbeøkonomi, idet det ikke er dokumenteret. Når du starter med at lære Poserunning så tænker du i starten enormt meget på hver eneste bevægelse du udfører, hvorfor dine bevægelser bliver meget styrede og mekaniske. Og dette kræver en del ekstra energi.

Der skal ufattelig mange gentagelser til før end at nye bevægemønstre bliver automatiserede, så det som du evt vinder ved at minimere opbremsningen og unødvendige bevægelser bliver i det første lange stykke tid let overtrumfet af den ekstra energi du bruger på at bevæge dig på den nye måde.

Så skal du se en reel forbedring af din løbeøkonomi så tipper jeg der skal gå minimum 3 måneder og måske helt op til 1 år.

Dette er dog i mine øje irrelevant og jeg værdsætter i langt højere grad den positive effekt Poserunning på at forebygge og minimere risikoen for løbeskader, den mindre belastning på musklerne og kroppen samt det følelse af lethed du hurtigt mærker.

Case: Steffan

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at teste Steffan, som for nylig har besluttet sig at ændre løbestil fra hællander til forfodsløber. Nogle uger inden testen havde Steffan fået professionel hjælp til at forbedre løbeteknikken, og han har siden kun løbet korte ture flere gange om ugen, hvor han har arbejdet koncentreret med løbestilen.

Vi valgte at teste Steffan ved 15 km/t idet det er den hastighed han gerne vil kunne løbe VM Halvmaraton i slutningen af marts 2014. Først løb Steffan hælløb og efter en passende pause løb han forfordsløb. I begge tilfælde målte vi på hans iltoptagelse, løbeøkonomi, mælkesyreproduktion og puls.

På alle de ting vi målte var Steffan ca 5% bedre med sin ”gamle” hællandingsløbestil end med den nye forfodsstil.

Specifik var Steffans løbeøkonomi hhv 186 og 195.

Så skulle vi udelukkende kigge på disse resultater ville konklusionen være soleklar: Gå tilbage til hællanding

Som en sidebemærkning kan det nævnes af Steffan uanset løbestil har en løbeøkonomi der matcher eliteløberes. Men selvom det er tilfældet, så tør jeg godt at skrive – uden at fornærme Steffan – at han pt ikke har eliteniveau som løber.

Steffan er heldigvis fast besluttet på at fastholde beslutningen om at blive ”forfodsløber”, så han arbejder ufortrødent videre med den nye stil.

For at se om der med tiden sker en ændring har vi aftalt at Steffan bliver testet igen om ca. 3 måneder.

Personligt tror jeg på at en god løbeteknik har en positiv effekt på din løbeøkonomi. Men om det nogensinde bliver dokumenteret kan jeg godt tvivle på. Det vil kræve alt for lange forsøgsperioder med en stor gruppe løbere, hvoraf halvdelen får professionel instruktion og træning til at det praktisk såvel som økonomisk kan gennemføres.

Det er selvfølgelig ærgerligt at man i en akademisk diskussion ikke kan sige noget entydigt omkring god teknik og løbeøkonomi, men i praksis er det for mig ikke af den store betydning.

Jeg fokuserer mere på den effekt det har på løberes løbeskader og subjektive oplevelse af hårdhed og belastning og der får jeg rigtig positiv feedback allerede efter få ugers træning.