Fokuser mere på at blive bedre, og mindre på det du gerne vil opnå
13. Dec, 2013 af Ole Stougaard

Fokuser mere på at blive bedre og knap så meget på det du gerne vil nå

I en tid hvor der sættes store nye mål for 2014 bliver jeg ofte spurgt om, hvor hurtigt jeg tror en atlet kan gennemføre en konkurrence, eller om jeg tror at han eller hun kan kvalificere sig til f.eks. Hawaii Ironman. Og det næste spørgsmål der bliver stillet er, hvad jeg tror der skal til før end de kan nå deres mål.

Og mit korte svar hertil er altid: Du skal blive bedre

Jeg er altid påpasselig med at lade en atlet vide, hvor hurtig eller hvor god han/hun kan blive. Jeg har set mange “stortalenter” som aldrig nogen sinde har levet op til deres potentiale. For det er langt fra nok at have et talent. Skal talentet udnyttes, så kræver det en målrettet indsats og mange års træning.

Det gælder på samme måde, når jeg tester atleter. En fysiologisk test hvor jeg måler VO2max, syregrænse, aerob kapacitet og løbeøkonomi/nyttevirkning giver et rigtigt godt billede af, hvor stort et potentiale en atlet har inden for sin sport. Og selvfølgelig skal han/hun have at vide om de har et talent eller ej, og det er også ok at give dem et fingerpeg om, hvor gode de kan blive.

Men når de så kommer tilbage i træningstøjet, så skal de ikke begynde at jagte det ultimative mål baseret på et testresultat. I stedet skal de koncentrere sig om at blive bedre.

Så lige nu er og her, så er du ikke bedre end dit seneste resultat. Måske du har potentiale til at løbe 35 min på 10 km, men hvis din seneste tid til et motionsløb var på 41 minutter, så er du ikke bedre end det, og det bør være dit udgangspunkt.

Og tro ikke du kan skære 6 min af din 10 km i et hug. Hvis du forsøger på det, så lykkes du aldrig. En langt bedre tilgang vil være at forbedre din 10 km med 30 sekunder 12 gange, eller 20 sekunder 18 gange. Så mange løb og mange flere kommer du alligevel til at løbe, hvis du vil være god.

Jeg har snart mødt mange maratonløbere der forgæves har forsøgt at komme under 3 timer. Når jeg har spurgt til deres bedstetid, så har den typisk været i nærheden af 3t10min eller måske 3t05min. Det er klart at til at begynde med vil du ofte kunne lave store forbedringer, men efterhånden som du kommer tættere på dit limit, så bliver forbedringerne mindre og mindre.

Og disse maratonløbere har ofte rykket sig fra f.eks. 3t30min til 3t18min til 3t09min. Og derfra forsøger de så at gå efter sub 3 timer, hvilket for de fleste aldrig lykkes. Hvis de i stedet ville være tilfredse med en ny maraton-pr, så kunne de over yderligere 3-5 maratonløb støt men sikkert komme tættere og tættere på 3 timer, for så til sidst at bryde den magiske grænse.

Ud over at jeg mener at dette er den bedste måde at flytte sit niveau i den rigtige retning, så bruger jeg det også i min coaching til at synliggøre, om en atlet har det der skal til. Mange taler om det de gerne vil opnå, men når ærmerne skal smøges op, det hårdere arbejde skal gøres, og ting man godt kan lide skal vælges fra, så er det langt fra alle der kan “walk the talk”.

Det kan godt være at du rigtig gerne vil kvalificere dig til Hawaii Ironman, og du derfor vil have at vide, hvad der skal til. Men hvis du ikke formår at tage et så simpelt mål som at forbedre en 3 km løbetest med 2 sekunder eller en 1500 m svømmetest med 5 sekunder og bruge 4-6 uger på at gøre det der skal til, så giver det for mig ingen mening at snakke om, hvad der skal til for at få en Hawaii-slot.

Vis over for dig selv, at du kan skabe forbedringer gennem en målrettet indsats. Det giver digen  tro på at du kan, og at det ikke bare er tom snak. Og bevis selvfølgelig også over for din træner, at du vil det her, således du kan få den fulde opbakning og støtte.

Alle sportfolk i toppen af verdenseliten har løbet utallige af konkurrencer, og med babyskridt er de stille og roligt kommet dertil hvor de er i dag. Så tag du også roligt at fokusere på mirkoforbedringer, og en skønne dag kan du nyde solen på Hawaii eller fejre at du har opnået din drømmetid…