Fitness, Træthed og Fysisk form
12. Dec, 2011 af Ole Stougaard

Transalp 2009, Ole Stougaard, Multitesta

Som jeg tidligere har beskrevet, så lægger jeg stor vægt på kontinuiteten i træningen. Kontinuitet kommer forud for det specifikke i de enkelte træningspas, og jeg anser det som fundamentet i enhver god træningsplan.

Som “nybegynder” ud i maraton, langdistancecykling eller ironman-træning kan det være svært at holde igen i de enkelte træningspas i begyndelsen, og det er meget almindeligt at atleterne melder tilbage med, at de føler lidt træthed og ømme ben kort efter at de er startet op. Kroppen skal lige vænne sig til den øgede træningsbelastning.

Formen rykker sig heller ikke så meget i opstartsfasen, og det kan selvfølgelig være svært at acceptere, når nu man rigtigt gerne vil i form til de lange distancer.

Årsagen hertil kan vi finde, hvis vi kigger lidt på, hvad “fysisk form” egentlig er for en størrelse.

Hvis vi sætter “fysisk form” lig med, hvor godt du kan præstere nu og her, så er der to primære komponenter til den fysisk form:

  1. Fitness
  2. Træthed

Når du træner så tilpasser kroppen sig ved at blive bedre. Fitness er et samlet begreb for alle de forbedringer der sker, og man kan sige at træning medfører et højere fitness-niveau.

Men samtidig sker der også det, at du akkumulerer træthed når du træner. Træningen gør dig træt og gennem restitutionen holder du trætheden i skak.

Din “fysisk form” er så forskellen mellem fitness og træthed. I starten af et træningsforløb, hvor din træningstilstand ikke er i top, er der relativt meget træthed forbundet med hvert enkelt træningspas. Du ophober stort set lige så meget (eller mere) træthed som du opbygger fitness, og det resulterer i at form-gevinsten er stort set lig nul.

Fitness and Fatigue

Men efterhånden som du får sat træningspas ind på kontoen, vil du begynde at ophobe mindre træthed sammenlignet med den fitness du opbygger, og så er det at formkurven stiger. Jo større dit fitness-tal bliver, jo større præstationspotentiale har du. Men det kræver altså at du akkumulerer en masse træning over tid, hvorfor det netop er, at jeg prædiker KONTINUITET.

Der hvor det typisk går galt er, at du kommer til at træne lidt for hårdt på de enkelte træningspas. Du kan ikke både træne hyppigt og hårdt, så derfor skal der skrues ned for hårdheden indtil hyppigheden er på plads.

Jeg plejer at fortælle mine atleter, at de ikke skal træne hårdere end at de føler at de vil kunne gentage samme træningspas dagen efter og gerne dagen efter igen.

I den kommende tid handler det således om at være tålmodig, og lade formen ligge og ulme lige under overfladen. Det er svært at tro på den første gang, men når du har set resultatet første gang, så ved du at det er den rigtige måde at skrue træningen sammen på.