Er jeg CrossFit?
20. Sep, 2011 af Ole Stougaard

Ole Stougaard, New Zealand, 2006

For en tid har min egen træning taget en drejning. Som meget travl iværksætter og familiefar er tiden ikke til at træne efter store forkromede mål.

Og jeg må erkende at som tidligere elite-sportsmand, kan jeg på nuværende tidpunkt ikke tilmelde mig en konkurrence og gøre det halvt!

Hvis jeg tilmelder mig et løb, så vil jeg også gøre det ordentligt. Jeg kunne sikkert præstere ganske godt uden ret meget træning, men personligt vil jeg ikke være glad. Og så vil jeg hellere undvære.

Så nu handler det om at være i form til at kunne klare hverdagens udfordringer, samt at bruge de ugentlige træningspas som mental terapi og afstressning, og til at have det godt.

Jeg har i 6 uger nu trænet et mix af løb og styrketræning. Jeg er helt sikkert blevet stærkere, men jeg er også blevet mindre fleksibel og jeg er bestemt ikke CrossFit.

CrossFit indeholder følgende vigtige træningsområder:

  1. Styrketræning
  2. Gymnastik
  3. Træning af hjerte/kredsløb (herunder alle intensiteter)

Samlet set giver det dig en funktionel styrke og en stor arbejdskapacitet.

Jeg er trænet til at kunne arbejde i laaaaang tid, men jeg dur pt ikke til at arbejde maksimalt i kort tid.

Jeg har også en god styrke, men jeg er ikke god til at udnytte denne styrke til hverken at håndtere min egen kropsvægt eller til at flytte “eksterne objekter”.

Samtidig mangler jeg fleksibilitet og en evne til at koordinere.

Jeg mangler funktionalitet, og det har jeg besluttet jeg vil lave om på. Nu skal det ikke bare være løb og klassisk styrketræning. Jeg skal i gang med at træne mere komplicerede løft, gymnastiske øvelser og ikke mindst fleksibilitet. Og så skal jeg i gang med at arbejde i intervaller á 5-20 minutter, hvor den får fuld gas.

Jeg skal være generalist og ikke bare god til at løbe…