Elsk at løbe
19. Nov, 2010 af Ole Stougaard

Hvad ved Bente Klarlund og Tor Rønnow om at løbe?

Professor i idrætsfysiologi og motionsforsker Bente Klarlund samt forfatter og fotograf Tor Rønnow har sammen skrevet bogen ”Elsk at Løbe”. Med den megen fokus der er på løb i denne tid og med julen lige om hjørnet så lur mig, om det ikke bliver en bestseller!

I bogens indledning lover Klarlund og Rønnow, at du ved at læse denne bog vil komme til at elske at løbe.

Men hvordan skal man kunne elske at løbe, når man praktisk taget ikke lærer noget om, hvad løb er? Forfatterne bruger stort set ingen blæk på at skrive om løbeteknik. Til gengæld er det der står behæftet med fejl og mærkværdige tips og tricks.

For eksempel er der en figur, der illustrerer tre forskellige ”løbestile”: 1) hæl-tå, 2) midtfod og 3) forfod = pose. Af en eller anden årsag er måden, du lander på, blevet synonym med din løbestil. I mine øjne er landingen ret uinteressant, og noget vi ikke skal bruge energi på at tænke på. Tyngdekraften sørger for, at du lander, og det er andre ting, du gør, som har indflydelse på din landing. Din landing er et resultat og ikke en “løbestil”.

I samme åndedrag er der mange, der taler om midtfodsløb, og det nævnes også i bogen som en “løbestil”. Hvis man kigger på fodens anatomiske “konstruktion”, så har foden form som en bue, hvilket vil sige, at en midtfodslanding dybest set ikke eksisterer.

Hvordan vil du lande på midtfoden?

Desværre sætter de i bogen også lighedstegn mellem forfodsløb og pose. Det er korrekt, at hvis du lander i pose-positionen, så lander du med vægten fremme på fodbalden. MEN… i pose eksisterer landingen ikke i løberens bevidsthed. Det at du lander fremme på forreste del af foden er en konsekvens af nogle andre ting, du gør bevidst og aktivt.

Pose er en position, og ikke lig med forfodsløb

Når det kommer til tips og tricks til løbeteknik nævnes der nogle enkelte tips og tricks taget fra Chi-running. Kendetegnet for disse tips er, at de ikke konkret fortæller dig, hvad du skal gøre. For eksempel lyder et af rådene, at du skal fokusere på at holde knæene nede og hælene oppe. Hvorfor ikke bare skrive, at man skal fokusere på at løfte fødderne??

Bogen vil helt sikkert inspirere mange til at komme i gang med at løbe. Og det er godt. Personligt kunne jeg dog godt have ønsket en bedre indføring i løbeteknikken frem for stort set blot beskrivelser af de tilpasninger (effekter), der sker som en konsekvens af løbetræning, samt de store oplevelser der ligger og venter ude i horisonten.

Mange vil ikke nå at opleve dette, da de højst sandsynligt vil blive endnu en løber i den statistik, der fortæller, at op imod 85 % af alle, der begynder at løbetræne, ender med at blive skadet inden for det første år.

Lær at løbe. Så vil du komme til at elske at løbe!