Du bevæger dig gennem nøgle-positurer
15. Mar, 2013 af Ole Stougaard

London Olympics Athletics Men, Usain Bolt

Gennem mit arbejde med Posemethod/Poserunning, er jeg kommet til en meget vigtig erkendelse af, at ALLE vores bevægelser sker gennem helt specifikke poses eller positurer

Hvad betyder Pose eller Positur:
Positur: holdning, stilling; pose, kunstig holdning (dk)
– A pose refers to a position of a human body (engelsk)

Det betyder helt konkret, at den bevægelse vi ønsker at foretage os – f.eks. at tage et skridt – starter og slutter i én eller to bestemte kropspositioner.

Alt det der sker, altså selve bevægelsen, sker af sig selv, og udelukkende fordi vi er i den specifikke kropsposition på det helt rigtige tidspunkt. Det gode ved dette er, at det gør bevægelser og bevægelsesanalyser ekstremt simple. Vi skal blot kende den korrekte positur og vupti, så kommer resten af sig selv.

Hvis vi tager løb som et eksempel, så findes der én positur for løb. ALLE der løber er på et eller andet tidspunkt i deres løbecyklus i denne positur, for ellers ville de ikke løbe.

Det er altså når du er i løbeposituren, at du genererer din fremdrift (dvs løber). Når du ikke er i løbeposituren, så producerer du ikke fremdrift, hvorfor det optimale løb handler om, at være i løbeposituren så længe som muligt, samt at skære så meget af den tid væk, hvor du ikke er i løbeposituren.

Når du har en fod i jorden, så gælder det om at være i løbeposituren.

Running Pose

1) Løberen er i den korrekte positur, 2) Løberen fastholder posituren mens han falder fremad og 3) Helt indtil at løberens fod kommer fri af jorden fastholder løberen posituren

Når du er i svævefasen, så er du ude af løbeposituren. Det er (desværre) en nødvendighed, idet vi er nødt til at flytte vores løbepositur fra det ene ben til det andet.

Vores begrænsing er at vi “kun” har to ben. Firbenede dyr har fire muligheder for at være i den optimale positur per cyklus, og derfor er de generelt hurtigere end os. Et hjul har uendelig mange muligheder for at være i den optimale positur, hvorfor hjulet er meget bevægelseseffektet.

Vi kan også trille meget hurtigere på en cykel, end vi kan løbe, netop fordi hjulet bevæger sig fra en positur til den næste på et splitsekund, mens vi er nødt til at bruge den tid det tager at flytte os fra det ene ben til det andet (dvs. vores skridtfrekvens, hvor vi har max på ca 300 gange per minut).

For at skabe bevægelsen med udgangspunkt i vores nøglepositur, bruger vi vores kropsvægt. Det sker ved at vi bringer os ud af balance i den retning vi gerne vil bevæge os. Kropsvægten er så og sige vores motor der gør, at vi kan bevæge os.

Så i løb der handler det om, at vi skal læne os fremad i løbeposituren, og jo mere vi læner os, jo hurtigere bevæger vi os – selvsagt hvis vi er i stand til at holde løbeposituren mens vi falder fremad.

Så bevægelse hander om:

1) Definer den optimale positur for den bevægelse du gerne vil lave
2) Bring dig selv ud af balance, brug din kropsvægt
3) Genfind den optimale positur og din balance, og start forfra

Running Pose

Den “mørke” løber er når løberen er i løbe-posituren, og alt det der sker mellem to “mørke” løbere sker af sig selv. Så det skal vi på ingen måde skænke en tanke. Vi skal blot fokusere på at være i posituren på det rigtige tidspunkt.