Drik rødbedejuice (Beet-It) før dit næste race
21. Jun, 2013 af Ole Stougaard

Drik rødbedejuice (Beet-It) før dit næste race

Multitesta-træner Bjørn Søvsø Jensen og jeg er godt i gang med at teste effekten af Beet-It koncentreret rødbedejuice.

Det er for tidligt at drage en endegyldig konklussion, men efter de første test, så er der noget der klart peger i retning af, at Beet-It forbedrer præstationsevnen.

Vi tester vores atleter på en progressiv maxtest, hvor de starter ved en lav belastning, hvorefter belastningen øges hvert 5 minut. Den samlede arbejdstid er et sted mellem 20-35 minutter.

Så der hvor vi ser en positiv effekt vil nok bedst kunne omsættes til f.eks. 5 km eller 10 km løb samt korte enkeltstarter (cykling) på 10-30 km. Måske der også vil være en effekt på en kort sprint triatlon, men det er generelt svært at sige om man kan overføre effekten til f.eks. halvmaraton, maraton, lange cykelløb eller længere triatlonkonkurrencer.

Men omvendt er det er ikke usandsynligt, at rødbedejuice også vil være præstationsfremmende på en lang konkurrence.

Personligt vil jeg som det ser ud lige nu anbefale atleter at afprøve effekten af rødbedejuice. Beet-It er et kommercielt produkt, men det gode ved Beet-It er, at det er standardiseret i forhold til indholdet af nitrat (det effektive stof i rødbedejuice). Vi har i vores forsøg brugt dobbelt dosis – dvs 2 x 70 ml – indtaget 2½-3 timer inden teststart.

Det er ganske ufarligt – måske endda ligefremt sundt – at drikke rødbedejuice, så indtil det modsatte er bevist, så overvej om du ikke også skal til at drikke en form for rødbedejuice før dine konkurrencer.

Har du allerede erfaringer med rødbedejuice så del gerne din erfaring med os andre…