Det er sådan du løber: Prolog
18. Mar, 2013 af Ole Stougaard

Det er sådan du løber: prolog

I den kommende tid vil jeg skrive en række blogindlæg der handler om, hvordan vi løber. I dag er der ikke mange løbere der ved hvad de gør, for at komme fremad. Løbere løber bare uden at skænke det en tanke.

For at du kan udvikle dit løb og blive en bedre løber, eller for at komme evigt tilbagevendende skader kvit, er det en rigtig god idé, at have en viden om, hvad det er for nogle mekanismer der får os til at løbe.

Ved at følge med i disse blogindlæg, vil du blive introduceret til, hvordan vi løber. Teorien tager udgangspunkt i Posemethod.

Det løbeparadigme langt de fleste løbere arbejder med i dag bygger på en antagelse om, at der ikke findes én løbeteknik, der passer på alle. Vi er som mennesker alle bygget forskelligt, og derfor er det ikke muligt at bruge én løbeteknik på alle.

Derudover forklarer nutidens løbeparadigme, at vi skaber vores fremdrift/løbefart ved at vi bruger vores muskler. Det vil sige, at det er ved hjælp af muskelkraft, at vi kommer fremad.

Dette er i mine øjne ikke korrekt, og med Posemethod defineres et nyt løbeparadigme med følgende vigtige elementer:

  1. Det er muligt at definere én standard for løbeteknik. Det er en standard der passer på ALLE løbere
  2. Det er vores kropsvægt vi bruger til at skabe fremdrift og IKKE vores muskler. Tyngdekraften giver os vores kropsvægt, som vi så bruger til at komme fremad. Kropsvægten er kongen og vores muskler er blot kongens tjenere

Jeg vil i næste blogindlæg forklare, hvordan vi skaber bevægelse