Det er sådan du løber del 9: Hvordan ser den perfekte løbesko ud?
31. Maj, 2013 af Ole Stougaard

Ole Stougaards løbesko

Når jeg arbejder med tekniktræning, så er det næsten umuligt at komme uden om, at jeg også skal forholde mig til, hvilke løbesko er der de “rigtige” at løbe i.

Som udgangspunkt mener jeg, at tekniktræning læres “mellem ørene”, og ikke ved at du køber en ny smart sko.

En sko kan ikke lære dig noget om løb, men den kan give dig mere eller mindre feedback om, hvordan du løber.

Der er mange der tror, at bare fordi de køber en minimalist løbesko som f.eks. Vibram FiveFingers, så kommer de til at løbe rigtigt. Det sker ikke skal jeg hilse og sige, og jeg ser ofte at FiveFingers-løbere til løbeworkshops er de løbere med den dårligste teknik, og samtidig dem som har sværest ved at løbe med en god teknik. Det skal siges, at jeg har som sådan intet imod Vibram FiveFingers og grunden til at jeg nævner dem her er, at det typisk er disse sko løberne jeg har mødt har løbet i.

At løbe i minimaliske løbesko med en dårlig teknik er ofte en smertefuld oplevelse, der gør at løberne kommer til at løbe meget krampagtigt og anspændt, og med meget stort fokus på at sætte forfoden i jorden først (fordi en hællanding er forbundet med endnu mere smerte). Og netop fordi de er nødt til at have så meget fokus på deres landing, så er det samtidigt umuligt at få dem til at få fokus på det aktive løft samt i det hele taget at glemme alt om deres landing.

At det forebygger skader at løbe i Natural Running eller minimalistiske løbesko er også tvivlsomt, og jeg har tilbagemeldinger fra flere fysioterapeuter der melder om et stigende antal fodskader hos løbere der er skiftet til flade sko. For ikke at tale om den klassiske kritik om, at forfodsløb giver skader i læg og akillessenen.

Så inden du går ud og køber et par nye flade løbesko, så lær at løbe først.

Hvordan ser den perfekt løbesko ud?
Den perfekt løbesko er en sko der giver dig en optimal feedback fra underlaget, når du har foden i jorden. Det kræver en flad løbesko uden en tyk mellemsål, og som har et minimalt hældrop. Samtidig skal der være plads til at tæeerne kan spredes sig lidt i det øjeblik foden får kontakt med jorden og bliver trykket flad af kropsvægten.

Så kan du løbe perfekt, så invester i en minimalist løbesko som f.eks New Balance Minimus eller Inov-8 BARE-X LITE™.

Har Natural Running løbesko sin berettigelse?
Det er langt fra de fleste der løber perfekt efter at de har deltaget i et løbeteknikkursus eller fået en personlig løbetekniktime. En løber kan måske opretholde en god teknik nogle få hundrede meter eller et par kilometer, inden teknikken begynder at falde lidt fra hinanden.

Det mest rigtige er jo selvfølgelig at bede løberne om at gå til omklædning i det øjeblik teknikken går i stykker. Men hvis du er løber og vant til at løbe 40, 50, 60 km eller mere per uge, så er det de færreste der er parate til at reducere den ugentlige træningsmængde til 5-10 km. Og så vil de hellere fortsætte deres nuværende træning, frem for at lære en ny teknik.

Jeg mener også at man gradvist kan blive en teknisk bedre løber ved at være vedholden med sin tekniktræning og derudover ellers fortsætte træningen som man har gjort hidtil. Det som er anderledes er nu, at uanset hvilken type træning der er planlagt, så indledes træningen med en kort opvarmning efterfulgt af 10-20 minutters tekniktræning.

I den her situation ser jeg glimrende resultater med Natural Running løbesko, og en gradvis ændring til en fladere minimalist løbesko. Det første skridt er at udskifte sine Asics Kayano med f.eks. en Brooks Pure Project løbesko med et moderat hældrop. Og når de skal udskiftes, så kan man gå et skridt længere ned, og vælge en sko med 3-6 mm hældrop. Derfra hedder det så en løbesko med 0 mm hældrop.

Det er meget individuelt hvilken metode en løber ønsker at benytte, og for mig er det ikke så afgørende. For mig gælder det om, at løberen føler sig godt tilpas i sine løbesko, at han/hun ikke får ondt nogen steder samt at skoen ikke forhindrer ham/hende i at have fokus på løbeteknikken når de løber.

Personligt finder jeg stor glæde ved at løbe i sko som f.eks. Brooks Pure Connect 2, New Balance Minimus Zero, New balance Minimus trail, samt Inov-8 ROAD-X LITE 155 og Inov-8 ROAD-X 233. Jeg veksler mellem disse sko afhængig af det træningpas der venter samt mit humør og hvordan mine ben har det.

Hvilket sko løber du i? Og hvad er din holdning til Natural Running løbesko? Kan de fungere som en overgangssko på vejen mod en helt minimalistisk løbesko, eller skal man være kompromisløs og hoppe i et par helt flade løbesko fra dag 1?